Publisher Platformen klar med unik adgang til førstepartsdata i skala

Publisher Platformen har udvidet sit datatilbud med audience-målretning. Fra 1. juni kan annoncører nå deres målgrupper endnu mere effektivt med udnyttelse af førstepartdata på tværs af danske udgivere.

Det nye produkt fra Publisher Platformen er netop det stærke alternativ, markedet har ventet på. Nu kan annoncører nå deres målgrupper med adgang til udnyttelse af højkvalitets førstepartdata på tværs af udgiverne i Publisher Platformen. Med et betydeligt antal udgivere samlet på platformen har annoncører i Danmark unik og nem adgang til udgivernes data i skala.

Det digitale annoncemarked har i årevis været præget af tredjepartstracking, der profilerer brugerne på tværs af nettet og er skadelige for internetbrugernes privatliv. Mange instanser har sat ind mod tredjepartstracking, og kvaliteten af datatilbuddet er af samme årsag stærkt udfordret. Eksempelvis er det ikke muligt effektivt at målrette annoncer mod brugere af Apple-devices, hvilket for mange danske annoncører betyder, at halvdelen af målgruppen ikke kan nås med de eksisterende metoder. Der er brug for effektive alternativer.

Publisher Platformen gør det muligt for annoncører at nå hele deres målgruppe og undgå brugen af tredjepartstracking. Det nye tilbud om audience-målretning sker på baggrund af brugernes samtykke. De brugere, der ikke giver sit samtykke, kan i stedet nås med kontekstuel annoncering. De to muligheder tilsammen sikrer annoncører adgang til bred dækning på tværs af alle brugere af de danske medier. Fordi der er tale om førstepart data, kan annoncørerne igen nå Apple-brugerne og de øvrige devices, der har indført tredjeparts-begrænsninger.

- Vi er glade for at kunne præsentere en løsning på et af de helt store hovedbrud i branchen. Sammen står vi udgivere stærkt på Publisher Platformen, der giver os et unikt sted at kunne præsentere vores datamuligheder i en fælles løsning. Den er udviklet med privacy i centrum, så vores data ikke blandes, men så vi via platformen kan give annoncørerne adgang til simultan målretning på tværs af alle de deltagende medier i platformen, siger Kenneth Brenøe fra TV 2, som er formand for Publisher Platformen.

Om Publisher Platformen

Publisher Platformen giver nem adgang til et bredt udvalg af danske kvalitetsmedier udgivet af JP/Politikens hus, TV 2, Berlingske Media, Jysk Fynske Medier, Aller Media, Børsen og Sjællandske Medier. Tilsammen tilbydes en rækkevidde på over 90 pct. af den danske befolkning. Alle udgiverne i platformen skal være tilmeldt Pressenævnet – en kvalitetssikrende instans, der håndhæver, at udgiverne tager ansvar for det indhold, der publiceres, og dermed for den kontekst annoncerne optræder i. Med brug af audience- og kontekstuel målretning garanterer Publisher Platformen annoncørerne bred dækning og sikkerhed for den kontekst, man som annoncør optræder i.

Publisher Platform bliver drevet af en non-profit forening.

Fakta

  • Kontekstuel målretning: Kontekstuel målretning sker i forhold til det publicistiske indhold. Her benyttes således ikke persondata.
  • Audience-målretning: Audience målretning er udelukkende bygget på førstepartdata fra

brugere, der har afgivet samtykke hos det enkelte medie. Målretning til brugerne sker ud fra kategorisering af deres adfærd, i form af det indhold, de har vist interesse for, på de deltagende sites

Platformen har privatlivet i centrum. Det betyder, at data ikke blandes på tværs af udgivere, men at annoncører bliver givet adgang til simultant at kunne målrette annoncer efter de samme kriterier på tværs af udgiverne.

Yderligere oplysninger

Kenneth Brenøe, TV 2, Formand for Publisher Platformen, tlf. 40 35 62 30