- Forside
- Klassisk tv-reklamer
- Produkter og priser
Produkter og priser for klassisk tv
Specifics TV 2
Prisen for en visning bestemmes af det forventede antal seere i 18 år+ og det forventede visningstidspunkt for reklameblokken. Prisen udtrykkes med en enhedspris per 1.000 seerkontakter (CPM).
Det er antallet af uger, hvor en annoncør aktivt køber specifics, som afgør hvilken nettopristabel, der skal anvendes. En aktiv uge defineres som et ugentligt køb på minimum 1,2 millioner eksponeringer.
Eksempel:
For annoncøre, der køber specifics 19 uger om året, koster et 20 sekunders spot i en reklameblok estimeret til 425.000 eksponeringer (18+) i tidsrummet klokken 17.00 til 23.00 i marts 2025, 425.000 x 62/1.000 = 26.350 kroner.
Antal aktive specifics uger: 40+ uger:
Specifics TV 2 |
P18+ Prime (kl. 17.00-23.00) |
P18+ Off-prime |
Januar | 34 | 24 |
Februar | 36 | 25 |
Marts | 45 | 29 |
April | 55 | 38 |
Maj | 62 | 40 |
Juni | 54 | 36 |
Antal aktive specifics uger: 14-39 uger:
Specifics TV 2 |
P18+ Prime (kl. 17.00-23.00) |
P18+ Off-prime |
Januar | 49 | 30 |
Februar | 52 | 34 |
Marts | 62 | 38 |
April | 76 | 47 |
Maj | 83 | 50 |
Juni | 72 | 44 |
Antal aktive specifics uger: 1-13 uger:
Specifics TV 2 |
P18+ Prime (kl. 17.00-23.00) |
P18+ Off-prime |
Januar | 62 | 40 |
Februar | 66 | 43 |
Marts | 78 | 50 |
April | 93 | 62 |
Maj | 101 | 66 |
Juni | 88 | 58 |
Specifics plus TV 2
Specific Plus er et produkt tiltænkt annoncører, som ønsker at booke en kvalitetskampagne, der først kan bookes efter den normale deadline for månedsbooking. Produktet udbydes alene til nye kampagner for produkter, som der ikke allerede annonceres for i den pågældende måned. Mod et 10 procent tillæg på ordrens samlede budget tilbydes følgende:
- Sen booking af kampagnen, senest klokken 12.00 tirsdagen før visningsuge
- Placeringssikkerhed (mod betaling af gennemsnitligt bud)
- Muligheden for at købe specifics Plus i kombination med koblet Eksponeringspakke (3:1)
Udbuddet af specifics Plus styres af TV 2 Reklamesalg.
Bud
Når der indtastes ønsker på månedsplan, kan de enkelte spot tillægges et bud efter eget valg. Størrelsen af buddet kan være afgørende for, om spottet får plads i den ønskede blok. Hvis der kræves bud i reklameblokken, prioriteres spottene i forhold til budstørrelse.
Efterspørgselstillæg/-fradrag
Et tillæg/fradrag kan pålægges/fratrækkes reklameblokkes grundpris. Størrelsen af et sådant tillæg/fradrag vil fremgå af TV 2 Reklamesalgs månedsplan/ugeplan og fastsættes af TV 2 Data & Insight.
Placering i blok
Visninger kan bookes først, anden, næstsidst, eller sidst i en reklameblok mod et tillæg. Tillægget udgør 5 procent først i blokken og 3 procent sidst i blokken (grundpris +/- tillæg/fradrag). Tillægget er ligeledes 3 procent for nummer 2 i blokken og 1 procent for næstsidst i blokken.
Tilkøb af placering på TV 2 Play
Ved køb af specifics placeringer kan den tilsvarende blokplacering tilkøbes på TV 2 Play.
Den totale spotpris beregnes med et procentuelt tillæg for tilkøb af visningen på TV 2 Play. TV 2 fastsætter det procentuelle tillæg for tilkøb på månedlig basis forud for månedsbooking.
Endelig prissætning
Da den endelige prisfastsættelse er underlagt udbud/efterspørgselsvilkår, giver TV 2 ingen former for prisgaranti på årsbasis.
Kampagnepriser er først endelige efter deadline for månedsbooking og efterfølgende stacking.
Månedsvolumenrabat på specific køb
Månedsrabatten gives på basis af den realiserede specific omsætning per måned. Det er den samlede omsætning per annoncør per måned på specific køb isoleret, der udløser en rabat jf. nedenstående tabel.
Nettobudget 2025 | Kontantrabat |
0 – 99.999 | 6,00% |
100.000 – 199.999 | 6,30% |
200.000 – 299.999 | 6,70% |
300.000 – 399.999 | 7,00% |
400.000 – 499.999 | 7,30% |
500.000 – 599.999 | 7,60% |
600.000 – 699.999 | 8,00% |
700.000 – 799.999 | 8,30% |
800.000 – 899.999 | 8,60% |
900.000 – 999.999 | 8,90% |
1.000.000 – 1.099.999 | 9,20% |
1.100.000 – 1.199.999 | 9,50% |
1.200.000 – 1.299.999 | 9,80% |
1.300.000 – 1.399.999 | 10,10% |
1.400.000 – 1.499.999 |
10,40% |
1.500.000 – 1.599.999 | 10,70% |
1.600.000 - | 11,00% |
Ved omsætning over 1,6 millioner kroner per måned gives fortsat 11,0 procent rabat. Rabatterne fratrækkes på spotniveau.
Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.
TV 2 Dækning
TV 2 Dækning er et nyt tværgående reklameprodukt, der kombinerer lineære visninger med samtidige addressable tv-visninger på Play for at maksimere kampagnedækning.
CPM-prismodel
Den pris, som en TV 2 Dækning kampagne kan indkøbes til, afhænger af, hvilken måned, kampagnen ønskes indrykket i.
Den lineære CPM-pris, som er aftalt for 2025, danner udgangspunkt for den endelige CPM-pris på kampagneniveau. Den endelige CPM-pris på en TV 2 Dækning kampagne gælder på tværs af lineære- og addressable tv-eksponeringer.
CPM-bud x Månedsindeks x Produktindeks (TV 2 Dækning) x Spotindeks = Endelig CPM
Levering på TV 2 dækning
TV 2 Dækning leveres tværgående på alle TV 2s lineære kanaler med samtidige visninger på addressable tv. TV 2 Dækning kan kun købes som et rent eksponeringsprodukt (det vil sige ingen 3:1 eller Off-prime).
De bestilte eksponeringer på en TV 2 Dækning kampagne er det kombinerede antal eksponeringer på tværs af lineært tv og addressable tv. Det leverede antal eksponeringer opgøres efter endt kampagne som summen af afviklede lineære- og addressable tv-eksponeringer.
TV 2 Dæknings kampagner kan maksimalt afvikles med 6 millioner eksponeringer per uge og maksimalt afvikles med 60 sekunders reklamespots.
Der kan ikke bookes split-spot på TV 2 Dækning kampagner.
TV 2 tager forbehold for tekniske afviklingsfejl på Play.
Eksponeringspakker og kontaktpriser
Prisen på 1.000 eksponeringer er at betragte som et forhandlingsbaseret årligt bud, som aftales med TV 2 i forbindelse med indgåelsen af en årsaftale. For annoncører, der ikke har en rettidig indgået årsaftale, afgives et forhandlingsbaseret bud på 1.000 eksponeringer (CPM pris) ad-hoc inden kampagnestart.
Valgfrit bud på ordreniveau
Der kan afgives et ekstra bud på den årlige forhandlingsbaserede kontaktpris i årsaftalen. Buddet, som valgfrit kan påføres en eller flere ordrer i en given måned, indregnes i den endelige kontaktpris, der indgår i stacking processen i denne måned (se nedenfor).
CPM-prismodel
Den pris, som en eksponeringskampagne kan indkøbes til, afhænger af, hvilken kanallevering der ønskes, hvilken måned, kampagnen ønskes indrykket i, samt af, hvilket TV 2 eksponeringsprodukt, der er valgt.
Den CPM-pris, som er aftalt for 2025 danner udgangspunkt for den endelige CPM-pris på kampagneniveau.
CPM bud x valgfrit bud x Produktindeks x Månedsindeks x Målgruppeindeks x Universfaktor x Spotindeks = Endelig CPM
Levering på eksponeringskampagner
Eksponeringskampagner leveres tværgående på TV 2s lineære kanaler. Den præcise levering afhænger af målgruppe og eksponeringsprodukt.
Produktindeks
Produkt | 2025 Indeks |
TV 2 Eksponering | 132 |
TV 2 Eksponering 3:1 | 112 |
TV 2 Eksponering Off-prime | 87 |
TV 2 Eksponering 3:1 Off-prime | 78 |
TV 2 Dækning | 165 |
TV 2 Eksponering Charlie/Fri | 116 |
TV 2 Eksponering Sport/Sport X | 120 |
Månedsindeks
Måned | Indeks 2025 | Startuge 2025 |
Januar | 75 | 1 |
Februar | 80 | 6 |
Marts | 95 | 10 |
April | 110 | 14 |
Maj | 115 | 18 |
Juni | 110 | 23 |
Juli | 70 | 27 |
August | 110 | 32 |
September | 115 | 36 |
Oktober | 115 | 40 |
November | 115 | 45 |
December | 100 | 49 |
TV 2 forbeholder sig ret til at justere indeks med op til 10 indeks point.
Målgruppe
Målgruppe | Målgruppeindeks | Universfaktor |
Personer 18 år+ | 97 | 1,00 |
Personer 31-70 år | 104 | 1,63 |
Personer 61 år+ | 38 | 3,21 |
Mænd 18 år+ | 100 | 2,03 |
Stacking proces
Efter deadline for måneds booking stackes alle eksponeringskampagner efter kontaktpris. Såfremt udbud er mindre end efterspørgsel, får de kampagner, der er indkøbt til de laveste CPM-priser, ikke plads i den pågældende måned.
For kampagner, der ikke initialt har fået plads pga. stor efterspørgsel og lav kontaktpris, gælder, at der som alternativ kan vælges andre TV 2 produkter (jf. produktindeks), der ikke er udsolgt.
I fald alle TV 2s eksponeringsprodukter skulle være udsolgt i en given måned, vil der i mange tilfælde være mulighed for køb af Specifics.
Endelig prissætning
Da den endelige prisfastsættelse er underlagt udbud/efterspørgselsvilkår, giver TV 2 ingen former for prisgaranti på årsbasis.
Kampagnepriser er først endelige efter deadline for månedsbooking og efterfølgende stacking.
Øvrige tilbud
TV 2 tilbyder også andre muligheder for at imødekomme den enkelte annoncørs ønsker. Kontakt TV 2 Reklamesalg og hør nærmere om:
- Performance aftaler
- Alment velgørende og humanitære foreninger mv. Skæv/begrænset distribution
- Kontinuerlige partnerskaber
- TV 2 Basis
Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.
Spotindeks
Forskellige spotlængder
Sekunder | Spotindeks |
<=6 | 40 |
10 | 70 |
15 | 85 |
20 | 100 |
25 | 115 |
30 | 130 |
35 | 140 |
40 | 155 |
45 | 170 |
50 | 185 |
55 | 200 |
60 | 210 |
65 | 225 |
70 | 240 |
75 | 250 |
80 | 265 |
85 | 280 |
90 | 290 |
Der accepteres kun spot delelige med 5 sekunder.
Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.
Split-spot
Split-spot består af to spots, der relaterer sig til hinanden i deres kreative udformning, og skal placeres i samme reklameblok. Den samlede pris for split-spot beregnes ud fra prisen for hvert af spottene, plus et Split-spot tillæg på 5 procent per split. Tillægget pålægges prisen på alle split-spot visninger i en kampagne.
Multispot
Multispot er kendetegnet ved, at der optræder to eller flere annoncører i samme spot, og at der i spottet ikke er en naturlig sammenhæng. Prisen på denne type spot beregnes med et tillæg på 15 procent af grundprisen på det enkelte spot. TV 2 Reklamesalg afgør, om der er tale om multispot. Da multispot tillæg tildeles på kampagneniveau og ikke på spotniveau vil alle spots på en given kampagne få multispot tillæg med mindre kampagner opdeles. For mere information kontakt venligst TV 2 Reklamesalg.
Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.
TV 2 News priser
I 2025 udbydes fire forskellige typer køb på TV 2 News:
- TV 2 News Flexkøb, aktiv i 1-20 uger
- TV 2 News Flexkøb, aktiv 20-52 uger
- TV 2 News Årspakkepartnerskab aktiv 52 uger
- TV 2 News sæsonpakker udbydes ad hoc
Eksponeringerne har en fordelingsnøgle på Flow tv og addressable tv samlet.
Flexkøb/årspakker Hver uge eksponeres efter ønske dog minimum 500.000 og maksimalt 2.500.000 eksponeringer |
CPM 20 |
Flexkøb, aktiv i 1-20 uger | 36,90 |
Flexkøb, aktiv i 20-52 uger | 29,30 |
Årspakke | 24,80 |
I 2025 udbyder TV 2 Danmark a/s partnerskaber på TV 2 News til følgende brancher:
- Advokathuse
- A-Kasse
- Alm. bankvirksomhed privat
- Alm. bankvirksomhed erhverv
- Biler
- Biludlejning
- Brancheforeninger
- Ejendomshandel
- Energisektoren
- Forlagsvirksomhed
- Forsikring
- Hoteller/Hotelkæder
- Investering
- IT
- Konsulent/revision
- Langvarige forbrugsgoder
- Luftfart/Transport
- Media
- Messer/udstillinger
- Pension
- Realkreditinstitutioner
- Rekruttering
- Telesektoren
TV 2 News kan også indkøbes udelukkende som addressable tv på TV 2 Play.
Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.
Årsaftaler
TV 2 Reklamesalg tilbyder annoncørerne at indgå årsaftaler. En årsaftale er en skriftlig aftale mellem annoncøren og TV 2 Reklamesalg om annoncørens forventede omsætning på køb af reklameplads i et kalenderår, på tværs af TV 2s platforme. En årsaftale sikrer annoncøren alle de fordele, der knytter sig til den aftalte årsomsætning allerede fra første kampagne. Annoncører, der indgår en årsaftale med TV 2 Reklamesalg, kan medregne omsætningen på følgende:
- Reklametid på TV 2
- Reklametid på TV 2 Echo
- Reklametid på TV 2 Charlie
- Reklametid på TV 2 Fri
- Reklametid på TV 2 News
- Reklametid på TV 2 Sport
- Reklametid på TV 2 Sport X
- Reklametid på addressable tv
- Reklametid på online video, tv2.dk og apps
- Sponsorater
Årsaftaleelementer
I 2025 tilbydes kunder, der indgår en rettidig årsaftale med TV 2, særligt attraktive forhold. Disse forhold indeholdes i de forhandlingsbaserede CPM priser, som vil fremgå af årsaftalen, og vedrører nedenstående elementer:
- Prissætning på eksponeringspakker
- Ekstraordinær sæsonhonorering
- Honorering for rettidig bookning af eksponeringer
- 40,00 procent Primetime garanti (klokken 17:00-23:00) på eksponeringspakker
Ovennævnte elementer er kun gældende på aftaleomsætning angivet inden deadline tirsdag den 25. februar 2025 klokken 17.00. kunder, som ikke har indgået en rettidig årsaftale, er ikke berettiget til ovenstående aftaleelementer.
Årsaftaler indgået senest klokken 17.00 tirsdag d. 25. februar 2025
Annoncører, der indgår en årsaftale med TV 2 Reklamesalg senest klokken 17.00 tirsdag den 25. februar 2025, tilbydes at gøre hele eller dele af årsaftalebeløbet uopsigeligt.
På den del af årsaftalen, der gøres uopsigelig, tilbydes en ekstraordinær 6 procent kampagneforstærkning.
Kampagneforstærkningerne for uopsigelig omsætning ydes fremadrettet på tv-kampagner fra det tidspunkt årsaftalen er modtaget og registreret hos TV 2.
Den ekstraordinære forstærkning af den uopsigelige omsætning bortfalder, hvis annoncøren ikke realiserer det aftalte uopsigelige beløb i den aftalte periode. Hvis en annoncør indgår en årsaftale på 3 millioner kroner, og gør de 2 millioner kroner uopsigelige, vil dette blive honoreret med 6 procent forstærkning af kampagner til en værdi af 2 millioner kroner. Hvis omsætningen på de 2 millioner kroner ikke nås, bortfalder retten til den ekstraordinære forstærkning. Det er således værdien af den fulde ekstraordinære forstærkning på 6 procent – såvel den del, der er leveret som forstærkning, som den del, der ikke er udbetalt/leveret, der faktureres annoncøren i fald det uopsigelige beløb ikke realiseres.
Koncernaftaler
Forudsætningen for at indgå en koncernaftale er blandt andet, at koncernen/moderselskabet ejer 51 procent eller mere af de koncernforbundne selskaber.
Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.