Specs for tv2.dk

Specifikationer generelt

 

Specifikationerne beskrevet på denne side tager udgangspunkt i Danske Mediers standarder, der kan findes på adressen: https://danskemedier.dk/FINDSVAR/RAMMEAFTALER-VEJLEDNINGER-ORDNINGER/

De skal ses som guidelines og TV 2 kan derfor ikke garantere, at bannere lavet inden for Danske Mediers guidelines vil kunne afvikles på tv2.dk. Retningslinjerne skal således ikke ses som absolutte, og TV 2 kan til enhver tid afvise materiale eller kræve det ændret til at matche TV 2’s ‘look and feel’. 

Nedenstående specifikationer beskriver de bannerformater, der sælges på TV 2s digitale platforme, herunder direkte salg og programmatic (RTB). 

Størrelser og processorbrug: Bannere må ikke forøge CPU-forbrug med mere end 5 procentpoint. Dette er særligt et problem med flash-bannere. Der vurderes løbende om bannerne er for tunge i load-tid. Forsinker de load af siden markant, forbeholder vi os ret til at stoppe afvikling af kampagnen. 

Da browseren Google Chrome fra september 2015 auto-blokerer for bannere lavet i Flash pga. ressourceforbrug, anbefaler TV 2 at benytte HTML5 til fremstilling af animeret annoncemateriale. Læs mere om blokeringen  her. 

Bannere lavet i Flash (.swf) vil pr. 09.2016 ikke blive afvikles på TV 2’s digitale platforme.

3. parts bannertags TV 2 understøtter de fleste 3. parts tags som benyttes af mediebureauer og større direkte kunder. Er du i tvivl, så ret henvendelse til banner@tv2.dk Materiale/bannere sendes altid til: tv2trafficdigital@tv2.dk 

CSS Banneret må ikke positioneres med inline CSS; TV 2 positionerer banneret. Z-index må ikke sættes på banneret; det sørger TV 2 for. 

JavaScripts og placering i DOM strukturen Banneret må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden og dermed ødelægger TV 2 indhold. Det er vigtigt, at wmode sættes til transparent. Banneret skal indsættes relativt i DOM-strukturen, så det lægger sig i den DIV, hvor vi kalder banneret. Det vil sige, at det ikke må lægge sig eksempelvis direkte under <BODY> Expand skal expande og kollapse med mouse-over / mouse-out eller klik, og navigation på siden skal være mulig efterfølgende. 

TV 2 benytter sig af Google Ad Managerad Serving system til at styre bannervisninger. 

Til alle bannere skal leveres landing page link/URL. Afleveres HTML bannere skal der enten angives en tydelig clickTAG-funktion i materialet, eller en iframe parameter vi kan sende en click-redirect med i. Har du spørgsmål til dette, så ret henvendelse til tv2trafficdigital@tv2.dk 
 
Per format må der maksimalt leveres 5 forskellige kreativer. Ønskes en kampagne med flere kreativer, kan du rette henvendelse til tv2trafficdigital@tv2.dk for nærmere aftale herom. 

Digitale kampagner skal bookes minimum 5 arbejdsdage før kampagnestart for at sikre rettidig afvikling.  

Bannere/3.part tags skal leveres i god tid minimum 2 arbejdsdage før kampagnestart. Er banneret ikke leveret til tiden kan tv2.dk ikke garantere, at det virker til kampagnestart. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Animationer og loops 

 

  • Annoncer må maksimalt loope 3 gange. Den maksimale totale animationstid er 45 sekunder – uanset antallet af loops. 
  • Animationer før brugerinteraktion (i form af klik eller mouse-over) skal skrives i CSS3 Transitions, Transforms eller Animation – eller med GSAP biblioteker hosted på Cloudflare CDN der kaldes som: 

<script src=”https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/gsap/latest/TweenMax.min.js”> 

</script> 

  • Non-GSAP JavaScript animationer er ikke tilladt før brugerinteraktion i form af klik eller mouse-over. 
  • Framerate i animationer i bannere begrænses til maksimalt 18 fs 
  • Ingen processor-tunge animationer før brugerinteraktion i form af klik eller mouse-over. 
  • Bannere må ikke indeholde vedvarende, hurtige ”stroboskopiske” animationer af grafik, tekst, farver eller baggrundselementer. 

Apps

 

TV 2 Nyheder

Platforme: iOS + Android 

Formater: 320×160, 320×320, 728x90

 

TV 2 Sport

Platforme: iOS + Android 

Formater: 320×160, 320×320, 728x90

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.

 

TV 2 Vejr 

Platforme: iOS + Android 

Formater: 320×160, 320×320, 728x90

 

TV Tid

Platforme: iOS + Android 

Formater: 320×160, 320×320, 728x90 

Cliktracking  

Vælger du at kode dine bannere selv, kan du følge disse guidelines: 

Clicktags – HTML Afleveres HTML bannere skal der enten angives en tydelig clickTAG-funktion i materialet, eller en iframe parameter vi kan sende en click-redirect med i. Angives dette ikke, kan vi ikke garantere, at vi kan tælle kliks på din kampagne. Har du spørgsmål til dette, så ret henvendelse til banner@tv2.dk 

 

Eksmpel på indsættelse af clicktag i et html-banner: 

Indsæt følgende script i <head> tagget af banneret: 

<script type='text/javascript'> 
var clickTag = 'indsæt Click-URL her'; 
</script> 

Scriptet angiver et tomt clickTag. 

Find den funktion, der er bundet til brugerens click-event. 

Ofte kan du finde den ved at søge efter “window.open”. 

Skift nu URL’en i denne klik-funktion (window.open-funktionen) ud med en, der kalder clickTAG’et. Det gøres således: 

window.open(“http://www.koldingstorcenter.dk”,”_blank“); 

Udskiftes med: window.open(window.clickTag); 

Dit banner vil nu kalde den URL, som mediet sender med, når banneret loades – og Google DFP vil kunne tælle klik på banneret.  

Læs evt. mere her:https://support.google.com/dfp_sb/answer/7046799#clicktagguideline 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

Custom fonte  

 

Det anbefales, at man undlader at bruge custom fonte eller kun embedder de karakterer, der er anvendt i banneret. 

 

Bemærk: Hvis der kaldes et komplet font-bibliotek, når man hurtigt grænsen på 100 kB for et banner. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

Iframes  

 

HTML-bannere skal være testet til at fungere i frames, da de ofte loades ofte ind i mediets adserver ved hjælp af en disse. 

Bannere må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden og risikerer at ødelægge eller på nogen måde ændre ved sidens indhold. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

Scrolling og mobilbannere  

 

Mobilbannere må ikke blokere for vertikal scrolling, da det ofte medfører fejlklik og er til irritation for brugerne. 

Brug aldrig touchstart som et alias for click i mobilbannere, da touchstart vil blive skudt afsted når brugeren scroller. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

Serverkald

 

Antallet af serverkald fra et banner holdes til maksimalt 18 kald ved initialt load og højst yderligere 15 kald ved polite load af hensyn til ikke at sløve sitets performance unødigt. 

Det anbefales i den sammenhæng yderligere, at så mest muligt indhold placeres direkte i bannerets kode, og ikke i filer, der først skal hentes. 

For at minimere antal serverkald bør al ekstern grafik sprites så vidt muligt. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

SSL

 

Bannere skal være HTTPS / SSL-kompatible bannere. 

 

Bemærk: iOS 9 medfører, at man ikke kan blande HTTP- og HTTPS-kald i annoncer. Desuden loader mange adservere nu udelukkende annoncer via HTTPS, og bannere der kalder indhold via HTTP-protokollen risikerer derfor at blive blokeret helt eller kun fremstå delvist. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

Video og audio 

 

Streaming af video i bannere må så vidt det overholder regler om vægt og loadprocedure benytte autoplay - OBS: Dog må autoplay ikke benyttes på mobil/tablet.  

Afspilning af video må ikke begyndes med lyd ved autoplay. 

Streaming af lyd i bannere skal være brugeraktiveret ved mouse over og skal have ét sekunds forsinkelse ved start. Lyden skal stoppe ved mouse out. Benyttes klik i stedet, skal der være en tydelig mute knap. 

Mediet står for ikke for hosting af streaming medmindre andet eksplicit er aftalt på forhånd. 

Streaming i bannere må maksimalt fylde 10 MB efter brugeren har foretaget en aktiv handling. 

Indeholder banneret lyd, skal der være en tydelig stop/mute-knap. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

Vægt  

 

Uanset format må banneret maksimalt hente 100 kB med følgende undtagelser: 

  • Begrænsning gælder på det initiale load. Data hentet via polite load indgår ikke i opgørelsen af de 100 kB. 
  • Ønskes tungere vægt end 100 KB, skal dette være lavet med polite-load (Maksimum 1 MB). Dvs. det må først loades ved browser-eventet onload. 
  • Load af biblioteker fra nedenstående ofte brugte CDN services tæller ikke med i grænsen på de 100 kB. Følgende biblioteker tillades: 
  • GSAP fra Cloudflare 
  • CDN-bibliotekerne skal hentes via HTTPS - også selv om websitet eller banneret kun er i HTTP. 
  • Data der kaldes efter brugerinteraktion, tæller ikke med i grænsen på de 100 kB. 

 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.