Kommercielt tv i historisk vækst

Stærkt indhold giver annoncørerne en stærk markedsføringskanal

Danskerne ser tv i lange baner.

Det viser måling af både tidsforbrug og seertal på tværs af traditionelt tv distribution og streaming, og der er ingen tvivl om, at udbuddet af kvalitetsprogrammer og oplevelser på tv er historisk stort.

I den kommercielle del af tv-markedet skrives der også historie.

En analyse fra TV 2 Data & Insight baseret på målinger fra Nielsen Seerundersøgelsen viser, at den kommercielle tv-sening er steget med hele 10 minutter – svarende til 10 procent – fra 2021 til 2022. Hver dansker over 18 år så sidste år i gennemsnit 107 minutter hver dag på de kommercielle tv-kanaler i TV 2-familien, Viaplay Group, Warner Bros. Discovery Group m.fl.

Det er den højeste kommercielle minutsening siden 2016 og skyldes bl.a., at kommercielt tv’s andel af markedet det seneste år er vokset betydeligt til 70 procent af al tv-sening i målgruppen 18+.

- Usikkerhed ude i verden og bekymringer herhjemme betyder, at danskerne samles omkring skærmen. Her deler de små tv-øjeblikke og store begivenheder, og 2022 har budt på bl.a. store sportsbegivenheder, stærke fiktionsserier, reality, fakta og en lang række af programmer på tværs af kanaler og platforme. Vi glæder os over, at udbuddet af kvalitets-tv til danskerne er så stort, siger Tina Kiørboe, Head of Media and Sales Insight i TV 2.

9 ud af 10 vækstminutter kommer fra TV 2 

Tina Kiørboe glæder sig også over, at TV 2-familien står for langt den største del af væksten i den kommercielle tv-sening. Af de 10 ekstra minutter står TV 2s platforme for de 9. Det betyder, at hver dansker over 18 år i 2022 i gennemsnit så 82 minutter pr. dag på en af TV 2-familiens kanaler eller på TV 2 PLAY. 

- Særligt sommerens Tour de France og et meget stærkt andet halvår bidrager flot til den kommercielle vækst, og vi skal helt tilbage til 2011 for at se så høje tal i det daglige tidsforbrug af TV 2s programmer. Det er glædeligt – også fordi det i høj grad kommer annoncørerne til gode, siger Tina Kiørboe og forsætter:

- TV 2s store rækkevidde giver gode muligheder for både at ramme mange på en gang eller ramme præcist med segmentering via Addressable TV på TV 2 PLAY. Samtidig er tv den stærkeste mediekanal, når annoncørerne benytter sig af video i markedsføringen.

Et studie fra OMG-bureauet Annalect viser nemlig, at tv er det medie, der skaber mest opmærksomhed omkring kundens budskaber – målt pr. 1000 eksponeringer. Samme studie viser også, at tv-mediet er annoncørens største salgsdriver og leverer ca. 35 procent af det mediedrevne salg.