Online virksomheder spiller en større og større rolle på TV-markedet

Online virksomheder spiller en større og større rolle på TV-markedet

Gennem de seneste år har en række online virksomheder øget deres tv-budget betydeligt. På verdensplan er amazon.com blandt de største annoncører, ligesom den kinesiske pendant alibaba.com er blandt verdens hurtigst voksende annoncører.

Denne udvikling sætter sit præg på tv-omsætningen i både ind- og udland. I Storbritannien har analysevirksomheden Thinkbox opgjort tv-spend på kategorier - og her kommer ”online business” ind som en klar nummer et.

TV 2 har med baggrund i Gallup Adfacts undersøgt, om vi ser det samme udvikling i Danmark.

I 2018 kom 20 procent af tv-omsætningen fra digitalt funderede brands, hvilket er en tredobling set i forhold til 2010. TV 2 vurderer, at denne udvikling fortsætter og inden for de kommende år runder 30 procent af den samlede tv-omsætning. I samme periode har flere traditionelle annoncører opjusteret deres digitale tilstedeværelse markant, og spørgsmålet er, om den udvikling også vil vende, så de også vil øge deres tv-investering? P&G er et godt eksempel på dette, da de har valgt at flytte store budgetter tilbage til tv.

Hvad betyder det for tv-markedet, at andelen af online virksomheder stiger?
Online baserede virksomheder er i højere grad bygget på risikovillig kapital, hvilket betyder stort fokus på vækst og ROI. Det kræver, at medieudbydere og bureauer er agile og tilbyder løbende kampagneoptimering – f.eks. optimering af kampagnetryk, tid, periode, kreativt og spotlængde.

På TV 2 tilbyder vi f.eks. TV 2 dashboards, daglig rapportering og muligheden for at bruge annoncør-data på Addressable TV. Hvis du vil høre mere om, hvad vi tilbyder online virksomheder, kan du kontakte Head of Commercial Product Development Christian Godske.

Kontakt

Head of Commercial Product Development

Christian Godske

Mobilnr. +45 30173038

E-mail: chgo@tv2.dk