Head of Commercial Product Development
Christian Godske
Mobilnr. +45 30173038
E-mail: chgo@tv2.dk
Gennem de seneste år har en række online virksomheder øget deres tv-budget betydeligt. På verdensplan er amazon.com blandt de største annoncører, ligesom den kinesiske pendant alibaba.com er blandt verdens hurtigst voksende annoncører.
Denne udvikling sætter sit præg på tv-omsætningen i både ind- og udland. I Storbritannien har analysevirksomheden Thinkbox opgjort tv-spend på kategorier - og her kommer ”online business” ind som en klar nummer et.
TV 2 har med baggrund i Gallup Adfacts undersøgt, om vi ser det samme udvikling i Danmark.
I 2018 kom 20 procent af tv-omsætningen fra digitalt funderede brands, hvilket er en tredobling set i forhold til 2010. TV 2 vurderer, at denne udvikling fortsætter og inden for de kommende år runder 30 procent af den samlede tv-omsætning. I samme periode har flere traditionelle annoncører opjusteret deres digitale tilstedeværelse markant, og spørgsmålet er, om den udvikling også vil vende, så de også vil øge deres tv-investering? P&G er et godt eksempel på dette, da de har valgt at flytte store budgetter tilbage til tv.
Hvad betyder det for tv-markedet, at andelen af online virksomheder stiger?
Online baserede virksomheder er i højere grad bygget på risikovillig kapital, hvilket betyder stort fokus på vækst og ROI. Det kræver, at medieudbydere og bureauer er agile og tilbyder løbende kampagneoptimering – f.eks. optimering af kampagnetryk, tid, periode, kreativt og spotlængde.
På TV 2 tilbyder vi f.eks. TV 2 dashboards, daglig rapportering og muligheden for at bruge annoncør-data på Addressable TV. Hvis du vil høre mere om, hvad vi tilbyder online virksomheder, kan du kontakte Head of Commercial Product Development Christian Godske.