Case: Kontekst og timingen vægtes højt, når Ønskeskyen placerer kampagner hos TV 2

27. december 2023

Formålet

Ønskeskyen er et contentmedie og en digital ønskeliste, hvor du kan oprette ønsker og dele dem med venner og familie. Ønskeskyen er en service i forbindelse med bl.a. store begivenheder og højtider, men fungerer også som en praktisk platform for inspirations- og huskelister til alle formål. Brugere kan også lade sig inspirere af platformens brands, influencere, produkter, nyeste trends, kampagner og tilbud.

Ønskeskyen havde til formål at sikrer en bred rækkevidde hos et stort og varieret publikum, samtidig med at øge chancen for at nå ud til størstedelen af vores målgruppe. Dertil valgte de at annoncere hos TV 2 med et program-sponsorat i Q4 2023.

 

Løsningen

Ønskeskyen valgte et program-sponsorat af årets julekalender 'Valdes Jul' med en kombination af klassisk tv og TV 2 Play for at sikre en bred rækkevidde i målgruppen. Placeringen af sponsoratet var i Q4 2023. Morten Bjørn Mortensen udtaler herom: 

"Fjerde kvartal er særligt kendt for Black Friday og julehandelsperioden, hvor forbrugere er mere tilbøjelige til at handle, når vi ser ud over en periode på 12 måneder. Ved at annoncere i forbindelse med TV 2’s julekalender, hvor størstedelen af annonceringen ligger i november, men sendes i december, kan Ønskeskyen udnytte denne særlige tid til øge opmærksomheden på vores tjeneste. Derfor investerer vi altid tungt i sidste kvartal."  

Det​ kan være til stor fordel at indtænke timing på året og kontekst for placeringen af dine annoncer, når du planlægger din kampagne. Det er Ønskeskyen, der er programsponsor af 'Valdes Jul' et rigtig godt eksempel på.

Kontekstens betydning

Julekalendere er kendt for at samle danskerne på tværs af generationer. 'Valdes Jul', der var det andet største samsenings-program, som er blevet vist i andet halvår 2023 hos TV 2, passede som program-sponsorat derfor perfekt til Ønskeskyens markedsføring, da de ønskede at markedsføre sig for en bred og engageret seerskare i november og december, hvor tv-forbruget er højt.

 

Det er tydeligt, at matchet mellem Ønskeskyen og årets julekalender skaber en meningsfuld kontekst for seerne.

 

 

Tips og Takeaways

Når du som annoncør overvejer at annoncere hos TV 2, kan du med fordel indtænke både placering på året og konteksten for, hvor dine reklamer eksponeres for seerne, så budskabet skaber mest mening for dem. 

Du kan for eksempel tænker over:

  • Passer jeres service til et specifikt program, så der skabes øget mening for modtageren, når de ser tv-indhold og eksponeres for jeres budskab? 

  • Er der et tidspunkt på året, en sæson, en højtid eller periode, der kan have en positiv påvirkningskraft ift. at øge kendskab eller salg for jeres service?

  • Hvad har jeres målgruppe af interesser? Er der hertil nogle af TV 2's kanaler eller indholdstyper, der matcher?

    Det kan være en stor fordel at indtænke tv-indholdets kategorier i samspil med jeres målgruppes interesser for at øge jeres budskabs relevans for modtagerne.