Permanent long-tail-effekt og boost i salget: GoTutor skruer op for marketingknappen

Stærke brands driver salg nu og i fremtiden, og samtidig øges konkurrencekraften i hele økosystemet. Reklamer på tv har altid et af de stærkeste medier til at kommunikere budskaber og vække følelser, hvilket er afgørende for at opbygge og styrke et brand.

GoTutor tilbyder privat lektiehjælp til elever på folkeskole- og gymnasieniveau gennem sine mere end 2000 lektiehjælpere i hele Danmark. Siden 2020 har GoTutor været en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof Uddannelse, hvilket danner grundlag for store vækstambitioner i de kommende år – blandt andet understøttet af betydelige marketingkampagner.

Fra ren, digital markedsføring til fokus på den samlede funnel

GoTutor havde i de første måneder som en del af Egmont fokus på at høste det aktive marked - det vil sige et low funnel-fokus, der særligt var drevet af search. Aftalen har været først at køre bred marketing, når fundamentet var skabt hertil – det vil sige et produkt af højeste kvalitet og med et stort antal lektiehjælpere. Dette fundament blev grundlagt efter planen, og derfor var der ikke længere blot fokus på det aktive marked via digitale kanaler.

- Tiden var inde til at adressere det brede marked på tværs af hele landet, og i den forbindelse mener jeg ikke, at man kan se bort fra tv, udtaler direktør i GoTutor, Ruben Samuel Sørensen.

GoTutors mediemix gik således fra at være entydigt digitalt fokuseret til at inkludere en kampagne på TV 2 understøttet af de digitale medier - primært Meta, search og YouTube. Der kom med andre ord fokus på den samlede funnel hos GoTutor.

Reklamer på TV – hvorfor giver det mening?

GoTutor har en masse USP’er, eksempelvis ekstraopgaver gratis inkluderet, uddannede lektiehjælpere, gennemskuelige priser og ikke mindst  de mest tilfredse kunder i markedet. Men ved kunderne det?

- Vi har en masse argumenter for, hvorfor GoTutor leverer højeste kvalitet, ligesom vi meget gerne vil dele budskabet om vores høje kundetilfredshed. Derfor ser vi marketing som en essentiel driver for vores vækst – specielt i et relativt nyt marked med lavt kategorikendskab, forklarer Ruben Samuel Sørensen.

Positionering og en omsætningsstigning på +113 procent

Hos GoTutor var der formuleret to primære mål for kampagnen:

  • Positionering: At etablere GoTutor som Danmarks bedst anmeldte lektiehjælp
  • Salg: At drive salg i kampagneperioden, men også permanent løfte baseline for nysalg

- Hos GoTutor vil vi være de bedste ved at tilbyde den private lektiehjælp, som giver størst fagligt udbytte og størst motivation og glæde hos eleven. Tv-reklamen skulle hjælpe os med at tage den position. Vores kampagne var live i skolestartsperioden, hvorfor der også var fokus på at øge salget i denne peak-periode samt permanent løfte vores baseline via en solid longtail-effekt, udtaler Ruben Samuel Sørensen.

GoTutor har indvilget i at dele følgende data for kampagneperioden i august og september. Lead steg med +102 procent, nye kunder steg med +108 procent, derudover oplevede Gotutor en omsætningsstigning på +113 procent.

                     

 

- Resultaterne af den samlede kampagne, hvor TV 2 var den mest signifikante del, levede op til vores forventninger. Efter kampagneperioden er vi også blevet positivt overrasket over den betydelige longtail-effekt, som vi ser”, supplerer Ruben Samuel Sørensen.

Fremtidige kampagner har tv med i GoTutors mediemix

GoTutors erfaringer med tv-reklamer -  ikke mindst de stærke resultater - har givet virksomheden smag for mere. Det er derfor  GoTutors klare ambition at skrue op for marketingknappen fremover.

- Vi oplevede en meget konstruktiv og seriøs dialog med TV 2. Kombineret med de kommercielle resultater gør det, at vi kigger ind i tv som en fast del af vores fremtidige mediemix – naturligvis givet, at TV 2 kan give nogle skarpe priser, udtaler Ruben Samuel Sørensen med et glimt i øjet.

Kontakt

Læs mere om kampagner på TV 2 og om GoTutor på www.GoTutor.dk