Hvis du vil høre mere om, hvordan du kommer i gang med annoncering på TV 2, kan du kontakte os her
- Forside
- Viden og indsigt
- Positive takter for ROI'en, der nu rammer 2,0
Positive takter for ROI'en, der nu rammer 2,0
God udvikling i både Return on Investment, medieinvesteringer og salgseffekt
Ligesom der blæser mildere vinde over både de danske finanser og over forbrugernes økonomi – læs: – så er der også godt nyt for annoncørerne.
Return on Investment (ROI) stiger, og annoncørernes medieinvesteringer vokser. Tilsammen vidner det om en vis optimisme i markedet.
Sidstnævnte først: I alt blev der investeret 16,6 mia. kr. i medieindkøb i 2022. Det er en stigning på 737 mio. kr. fra 2021 – svarende til fem procent.
ROI’en fortæller samme historie, for her viser tal fra Accelerations ROI-database en stigning fra 1,8 i 2021 til en ROI på 1,9 i 2022. Tallene for 1. kvartal 2023 understreger den positive udvikling, og ROI’en er nu på 2,0.
- I betragtning af de mange benspænd, der har været for økonomien, markedet og forbrugerne de senere år, er det egentligt utroligt, hvor flot Return on Investment-niveauet ligger. Det er klart, at nogle brancher er blevet mere påvirket end andre, men samlet set har krisen ramt knapt så hårdt som frygtet, siger Kristian Dyhr Toft, executive director hos Acceleration.
Tv har den største salgseffekt
Zoomer man længere ind i ROI-tallene, er der særligt gode nyheder til de annoncører, der benytter tv som en del af deres marketing-miks.
I denne mediegruppe ligger ROI’en på 2,1 og dermed over gennemsnittet. Tv er fortsat den største marketingdriver på virksomhedernes salg, og hele 37 procent af det mediedrevne salg er skabt gennem tv.
Kilde: Acceleration har opsamlet viden fra deres salgsmodeller over en årrække i nordens største ROI-database.
Mediegruppen med den næsthøjeste salgseffekt er sociale medier, der ligger under 15 procent og en ROI på 1,6.
- ROI’en og salgseffekten er helt centrale nøgletal for os på TV 2, så det er naturligvis gode nyheder, når de begge viser fremgang og positive takter. Det er klart, at det konjunkturdrevne salg har været påvirket i de forgangne år med krise og usikkerhed, men det er positivt, at medierne stadig leverer et stort bidrag til annoncørerne salg. Og at tv i høj grad giver valuta for pengene, er godt nyt for alle parter, siger Head of Media and Sales Insight, Tina Kiørboe