Hvis du vil vide mere om annoncering på tv eller Addressable TV, kan du kontakte din TV 2-konsulent
- Forside
- Viden og indsigt
- 10 gode grunde til at sætte TV på mediaplanen 20222
10 gode grunde til at sætte TV på mediaplanen 2022
Globale studier har sat fokus på tv´s effekt. Resultaterne er tydelige. Annoncører investerer i tv-reklamer, fordi det virker. Undersøgelser rundt om i verden viser tv's mange effekter - og den positive indvirkning, det har på andre medier.
Studiet ”TV drives business Outcomes” er udarbejdet fra Global TV group på bagrund af analyser fra GroupM, Gain Theory & D&D consultants
- Tv er stadig det medie, der leverer den klart største impact på salget. Tv-kampagnerne kan drive et større salgsvolumen, end de øvrige medier kan. Nyt studie fra Dentsu i Danmark viser, at tv-kampagnerne skaber syv gange så meget salg for annoncørerne som YouTube. Se grafen ovenfor.
- Tv-reklamer leverer det stærkeste bidrag til kortsigtet og langsigtet ROI. Tv-reklamer har mange kortsigtede effekter, der handler om at skabe onlinesøgninger og mund til mund-kommunikation både online og offline. Det virker, og det virker hurtigt. Den umiddelbare effekt er dog kun en del af tv-reklamernes samlede virkning. For effekterne akkumuleres også over tid - jo længere der annonceres, jo større er effekten. Det er afgørende for den langsigtede succes.
- Tv-mediet har den stærkeste halo-effekt på andre medier. Tv-kampagnen øger for eksempel ROI af digitale medier med cirka en femtedel.
- Tv-reklamer er den bedste mulighed for at komme godt gennem en krise som Covid-19.
- Tv-reklamer består af visninger af høj kvalitet, da tv fanger brugeren i en lean back-situation, hvor brugeren har afgivet kontrollen til tv’et. Det betyder, at brugeren slapper af, nyder indholdet og er mere modtagelig overfor budskabet.
- Tv-mediet har den største impact på brand KPI’er som kendskab, consideration og købsintention. Faktisk er tv-mediet den mest effektive vej til at øge kendskabsgraden til dit brand. Samtidig er et stærkt brandkendskab en genvej til en effektiv, digital brugerrejse.
- Skala er en af de største drivkræfter for effektivitet i markedsføringen. Tv er det bedste medie til at levere denne skala til kampagnerne.
- Succesfulde annoncører finder den optimale balance mellem kortsigtet salg og langsigtet opbygning af brandet. Tv-mediet performer godt både på kort og lang sigt.
- Annoncering på tv øger markedsandelen. Tv driver aktiviteten i økosystemet og øger konsekvent effekten af de andre kampagneelementer.
- Tv-mediet leverer det største profitbidrag til annoncøren med den højeste omkostningseffektivitet og den laveste risiko.