10 gode grunde til at sætte TV på mediaplanen 2022

Globale studier har sat fokus på tv´s effekt. Resultaterne er tydelige. Annoncører investerer i tv-reklamer, fordi det virker. Undersøgelser rundt om i verden viser tv's mange effekter - og den positive indvirkning, det har på andre medier.

Studiet ”TV drives business Outcomes” er udarbejdet fra Global TV group på bagrund af analyser fra GroupM, Gain Theory & D&D consultants

 

  1. Tv er stadig det medie, der leverer den klart største impact på salget. Tv-kampagnerne kan drive et større salgsvolumen, end de øvrige medier kan. Nyt studie fra Dentsu i Danmark viser, at tv-kampagnerne skaber syv gange så meget salg for annoncørerne som YouTube. Se grafen ovenfor.  
  2. Tv-reklamer leverer det stærkeste bidrag til kortsigtet og langsigtet ROI. Tv-reklamer har mange kortsigtede effekter, der handler om at skabe onlinesøgninger og mund til mund-kommunikation både online og offline. Det virker, og det virker hurtigt. Den umiddelbare effekt er dog kun en del af tv-reklamernes samlede virkning. For effekterne akkumuleres også over tid - jo længere der annonceres, jo større er effekten. Det er afgørende for den langsigtede succes. 
  3. Tv-mediet har den stærkeste halo-effekt på andre medier. Tv-kampagnen øger for eksempel ROI af digitale medier med cirka en femtedel.
  4. Tv-reklamer er den bedste mulighed for at komme godt gennem en krise som Covid-19.  
  5. Tv-reklamer består af visninger af høj kvalitet, da tv fanger brugeren i en lean back-situation, hvor brugeren har afgivet kontrollen til tv’et. Det betyder, at brugeren slapper af, nyder indholdet og er mere modtagelig overfor budskabet.
  6. Tv-mediet har den største impact på brand KPI’er som kendskab, consideration og købsintention. Faktisk er tv-mediet den mest effektive vej til at øge kendskabsgraden til dit brand. Samtidig er et stærkt brandkendskab en genvej til en effektiv, digital brugerrejse. 
  7. Skala er en af de største drivkræfter for effektivitet i markedsføringen. Tv er det bedste medie til at levere denne skala til kampagnerne.
  8. Succesfulde annoncører finder den optimale balance mellem kortsigtet salg og langsigtet opbygning af brandet. Tv-mediet performer godt både på kort og lang sigt.
  9. Annoncering på tv øger markedsandelen. Tv driver aktiviteten i økosystemet og øger konsekvent effekten af de andre kampagneelementer.
  10. Tv-mediet leverer det største profitbidrag til annoncøren med den højeste omkostningseffektivitet og den laveste risiko.

Kilde:  TV Drives Business Outcomes, The Global TV Group

Kontakt

Hvis du vil vide mere om annoncering på tv eller Addressable TV, kan dukontakte din TV 2-konsulent