Hvis du vil høre mere om dine muligheder for at styrke din markedsføring, kan du kontakte din TV 2 konsulent
- Forside
- Viden og indsigt
- Brand building handler ikke om at profitere på krisen - det handler om at stå bedre bagefter
Brand building handler ikke om at profitere på krisen - det handler om at stå bedre bagefter
Der vil helt sikkert være en masse pres på virksomhederne og marketingchefen under en krise for at skabe hurtige resultater og omsætning.
Som annoncør er det dog vigtigt at stå imod presset for kun at fokusere kortsigtet – også under coronakrisen.
En af de forskere, der har arbejdet mest med at dokumentere effekten af kortsigtede kontra langsigtede marketingeffekter, er Peter Fields, der har dokumenteret, at de fleste annoncører bør bruge 60 procent af deres marketinginvesteringer på branding og maks. 40 procent på kort-sigtede initiativer.
Ifølge Peter Field bør man som annoncør ikke ændre på dette forhold, heller ikke under en krise som coronakrisen.
Her er fem andre råd fra Peter Field til annoncører under den nuværende coronaepidemi:
- Fortsæt med at tænke langsigtet. Den eneste grund til at fokusere på kortsigtet salg lige nu er, hvis din virksomhed er i en af de få brancher, der oplever øget efterspørgsel lige nu. Brand-annoncering handler ikke om at profitere på den nuværende situation, men på at komme hurtigere; og stærkere tilbage efter krisen.
- Dit brand er vigtigt! Du skal som annoncør derfor ikke ændre fundamentalt i dit brand eller brand-budskab under krisen, med mindre det decideret er upassende under de nuværende omstændigheder. Forbrugerne vil finde stor tryghed og værdi i genkendeligheden af dit brand.
- Det er vigtigt at fastholde Share of Voice (SOV). Det vil efter krisen være markant dyrere at (gen)erobre tabt markedsandel, mens dem, der fastholder deres medietryk under krisen, vil drage fordel af dem, der skærer i deres marketingaktiviteter.
- Der kan under krisen rent faktisk være en mulighed for at vækste sin markedsandel. Tv-seningen har ikke været højere i årtier, og det samme gælder faktisk også forbruget af andre nyhedsmedier.
- Byg goodwill gennem kommunikation der er vedkommende og viser forståelse, varme og medmenneskelighed. Hvis det er passende og gjort med respekt over for både forbrugerne og brandet, kan dette være meget effektivt i en recession.
Læs hele artiklen