Hvis du vil høre mere om, hvordan du kommer i gang med tv-annoncering, kan du kontakte din TV 2-konsulent.
- Forside
- Viden og indsigt
- Derfor bør dine reklamer for Black Friday være på tv
Derfor bør dine reklamer for Black Friday være på tv
Black Friday 2020 bliver med garanti en del anderledes end de tidligere år. Dels sætter Corona en begrænsning på muligheden for at stå i kø foran butikkerne for de gode tilbud, men samtidig har e-handel også fået et kæmpe boom i 2020.
Der er heller ikke noget, der umiddelbart tyder på, at forbrugerne kommer til at holde igen med pengene til Black Friday. I en undersøgelse fra DI Handel svarer 24 procent af danskerne, at de forventer at bruge flere penge sammenlignet med sidste år.
Online salg handler nemlig også om reach og brand building. Som det er dokumenteret af Peter Field i studiet ’Effectiveness in Context’ (2018), bør online brands faktisk bruge helt op til 74 procent af deres budget på branding – mens offline brands kan nøjes med 55 procent. Det skyldes, at du som online brand både skal sikre dig, at du rammer alle i den potentielle målgruppe, men også at du skal ramme dem tidligere i forløbet.
Alternativet er, at du som annoncør ender med at være én blandt de mange, der ryger ud i en budkrig på søgeord på Google; og er du først dér, er dine konkurrenter ikke kun de andre danske butikker men pludselig også de store internationale butikker, der har rigtig mange penge!
Det er faktisk meget interessant, at hvis man kigger lidt på de rigtigt store brands; Amazon, Wayfair, eBay – så er de blandt andet blevet store ved at anvende tv-reklamer, og disse brands bruger en stadigt større del af deres marketingbudget på tv.
Men hvad er det, tv-reklamen kan bidrage med, hvis man er en mindre dansk butik eller webshop, der gerne vil sælge nogle varer til Black Friday?
- Skala og reach: Intet medie er så stærkt til at opbygge dækning på så kort tid op til en tidsbegrænset event som Black Friday.
- Effektiv kortsigtet effekt: Tv bliver oftest fremhævet for dets evne til at bygge langsigtet effekt; men tv virker også til at trække kunder ind i butikken nu og her.
- Lille investeringsrisiko: Tv er det mest sikre sted at investere sit marketingbudget i forhold til at få et positivt investeringsafkast.
- Troværdigt medie: Tv er 100 procent brand safe – og forbrugerne har større tillid til reklamer på tv end reklamer noget andet sted.
- Kan bygge berømte brands: Tv kan skabe mindeværdige brands og reklamer som få andre medier.
- Booster effekten af andre medieinvesteringer: Tv-investeringen har en dokumenteret, positiv effekt på dine andre investeringer – både online medier og search performer bedre i samspil med tv-reklamen.