Fem tip til hvordan mindre virksomheder kan vækste deres forretning med tv-reklamer

ThinkBox har sammen med Data2Decisions gennemgået mere end 300 kampagner, der er fordelt på 78 forskellige annoncører i U.K., som alle er kategoriseret som ’mindre virksomheder’ ud fra, at deres størrelse er mindre end 1 procent af markedslederen i deres kategori.

Metoden er baseret på økonometrisk modellering, hvor Data2Decisions dermed kigger på både den kort- og langsigtede effekt på salget over en periode på tre år.

Konklusionen er, at tv-reklamer er særdeles effektive til at drive værdi for mindre virksomheder, og faktisk står tv-reklamer for den største andel af det mediedrevne salg (80 procent) – selvom de kun udgør 66 procent af investeringen i marketing. Dermed er tv-reklamen faktisk markant mere kosteffektiv end search/affiliate marketing/bannere, der udgør 17 procent af marketingbudgettet – men kun driver 6 procent af salget.

 

Data2Decision har fem konkrete, gode råd til, hvordan du som mindre annoncør får mest mulig værdi ud af din tv-annoncering:

  1. Fokuser på brand awareness/kendskab først, inden du tænker mere taktisk. Effekten af efterfølgende mere taktiske budskaber på tv er faktisk 14 procent bedre, når de følger efter en brandingkampagne.
  2. Start med en 30 eller 20 sekunders-reklame. Den optimale længde af reklamen i forhold til effekt er ifølge Data2Decision 20 sekunder, men dette afhænger naturligvis også af, hvor komplekst budskabet er.
  3. Udnyt sæson og lavere tv-priser i nogle måneder af året. Dette skal naturligvis sammenholdes med sæsonudsving på salg og det faktum, at nogle produkter typisk købes i bestemte måneder.
  4. Start din tv-kampagne med en ’burst’-strategi i stedet for at sprede investeringen for meget ud. I takt med at virksomheden vækster, bør man dog gå fra enkelte kampagner til en mere kontinuerlig tilstedeværelse.
  5. I takt med at din virksomhed vækster, bør tv’s andel af marketingbudgettet faktisk vækste forholdsmæssigt mere. Dette skyldes, at mens search og bannere er mest effektive lige i opstarten, så aftager effekten af disse medier hurtigere relativt til investeringens størrelse; mens tv-reklamer fastholder en høj effekt af den næste investerede krone meget længere.

Tv-reklamer er ikke kun for de helt store annoncører men er også yderst relevant for mindre annoncører.

Læs om analysen her

 

Kontakt

Hør mere om hvordan du kan komme på tv ved at kontakte TV 2 Reklamesalg.