Hør mere om hvordan du kan komme på tv ved at kontakte TV 2 Reklamesalg.
- Forside
- Viden og indsigt
- Fem tip til hvordan mindre virksomheder kan vækste deres forretning med tv-reklamer
Fem tip til hvordan mindre virksomheder kan vækste deres forretning med tv-reklamer
ThinkBox har sammen med Data2Decisions gennemgået mere end 300 kampagner, der er fordelt på 78 forskellige annoncører i U.K., som alle er kategoriseret som ’mindre virksomheder’ ud fra, at deres størrelse er mindre end 1 procent af markedslederen i deres kategori.
Metoden er baseret på økonometrisk modellering, hvor Data2Decisions dermed kigger på både den kort- og langsigtede effekt på salget over en periode på tre år.
Konklusionen er, at tv-reklamer er særdeles effektive til at drive værdi for mindre virksomheder, og faktisk står tv-reklamer for den største andel af det mediedrevne salg (80 procent) – selvom de kun udgør 66 procent af investeringen i marketing. Dermed er tv-reklamen faktisk markant mere kosteffektiv end search/affiliate marketing/bannere, der udgør 17 procent af marketingbudgettet – men kun driver 6 procent af salget.
Data2Decision har fem konkrete, gode råd til, hvordan du som mindre annoncør får mest mulig værdi ud af din tv-annoncering:
- Fokuser på brand awareness/kendskab først, inden du tænker mere taktisk. Effekten af efterfølgende mere taktiske budskaber på tv er faktisk 14 procent bedre, når de følger efter en brandingkampagne.
- Start med en 30 eller 20 sekunders-reklame. Den optimale længde af reklamen i forhold til effekt er ifølge Data2Decision 20 sekunder, men dette afhænger naturligvis også af, hvor komplekst budskabet er.
- Udnyt sæson og lavere tv-priser i nogle måneder af året. Dette skal naturligvis sammenholdes med sæsonudsving på salg og det faktum, at nogle produkter typisk købes i bestemte måneder.
- Start din tv-kampagne med en ’burst’-strategi i stedet for at sprede investeringen for meget ud. I takt med at virksomheden vækster, bør man dog gå fra enkelte kampagner til en mere kontinuerlig tilstedeværelse.
- I takt med at din virksomhed vækster, bør tv’s andel af marketingbudgettet faktisk vækste forholdsmæssigt mere. Dette skyldes, at mens search og bannere er mest effektive lige i opstarten, så aftager effekten af disse medier hurtigere relativt til investeringens størrelse; mens tv-reklamer fastholder en høj effekt af den næste investerede krone meget længere.
Tv-reklamer er ikke kun for de helt store annoncører men er også yderst relevant for mindre annoncører.
Læs om analysen her