Forbrugerne er 4x så positive overfor målrettede reklamer på TV som ikke målrettede reklamer.

Finecast har lavet en større undersøgelse i U.K. som dels handler om forbrugernes holdninger til målrettede reklamer men som samtidig også har undersøgt hvordan målrettede reklamer på TV rent faktisk virker, bl.a. ved brug af neuroscience hvor man har målt på responstid/sikkerhed i svar og på brugernes hjerterytme.

Som udgangspunkt var langt flertallet (65%) af de adspurgte forbrugere positive eller OK overfor målrettede reklamer på TV. Lidt flere overfor reklamer der var målrettede deres interesser og adfærd end reklamer der var målrettet mod deres lokation. Dog var specielt den yngre del af målgruppen (de 16-34 årige) mere positive overfor lokations specifikke reklamer.

Øverst på listen over hvad der ville gøre en TV reklame mere relevant for den enkelte bruger, er ”Hvis det var for et produkt som jeg skal bruge nu” (med 45%) – men også målrettede reklamer for produkter eller brands der passer til ens livsstil eller interesser ligger højt på listen.

 

 

Som en del af undersøgelsen afviklede Thinkbox et antal reklamer henholdsvis med og uden målretning.

Her var det tydeligt at brugerne var klart mere positive (næsten 4x!) overfor de reklamer der var målrettede til dem, bl.a. ud fra hvilket køn de havde.

Derudover så kunne forbrugerne der så reklamer der var målrettede mod dem, bedre huske de reklamer de havde set.

Når de i undersøgelsen efterfølgende blev adspurgt om hvilke reklamer de havde set og indholdet af disse, var deres svar mere præcise og hurtigere.

De 4 hovedkonklusioner fra denne undersøgelse var derfor at:

  1. Brugerne, specielt de yngre (mellem 16-34 år) var overvejende positive overfor målrettede reklamer.
  2. Særligt reklamer der var relevante i forhold til et produkt som de stod og skulle bruge nu – eller måske ville få brug for og/eller brands som afspejlede deres livsstil og interesser ville være relevante.
  3. Dem der modtog målrettede reklamer på TV var 4x mere positive overfor reklamen end dem der ikke modtog en målrettet reklame.
  4. Brugerne der modtog en målrettet reklame kunne bedre huske disse reklamer og indholdet af dem.

Læs hele analysen fra Thinkbox

 

 

 

Kontakt

Hvis du gerne vil høre mere om dine muligheder for at markedsføre din virksomhed, kan du kontakte din TV 2-konsulent.