Fortællingen om dit brand er vigtigere end nogensinde

Værdien af et stærkt brand må ikke undervurderes.

Som Les Binet, Peter Field m.fl. har dokumenteret, er værdien af den langsigtede brand-opbygning langt større end den kortsigtede og mere taktiske kommunikation.

Et helt særligt virkemiddel til at formidle et brands værdier og bygge langsigtet brand equity er Branded Content. I Branded Content-regi anvender man som annoncør redaktionelle værktøjer, f.eks. tekst og video, til direkte eller indirekte at fortælle om sit brand på en vedkommende, relevant og informativ eller underholdende måde.

Men hvad er et brand egentlig – og hvad kan vi lære af Corona-epidemien omkring branding?

Et brand var oprindeligt blot en form for varemærke, der sikrede forbrugeren, at de fik den vare, de kendte og betalte for; en form for garanti.

Med massemediernes indflydelse og reklamens opståen blev et brand en del af forbrugernes identitet. Forbrugerne kunne genkende brandet blandt mange andre og identificere sig med de værdier, som brandet stod for, og som det afspejlede. Dertil kom værdien, ved at andre mennesker også vidste, hvad dette brand stod for, og ligeledes kunne ’afkode’ disse budskaber.

Branding er fortsat vigtigt, også under Corona-epidemien. Ifølge en undersøgelse fra WARC svarer 92 procent af forbrugerne, at de mener, at brands bør fortsætte med at annoncere, da det både giver forbrugerne øget tryghed men også formår at aflede deres tanker lidt.

Om push-medier og pull-medier

Hvor de klassiske reklameformater fungerer som et push-medie, der skal sikre kendskab og forståelse, er historierne bag produkterne - hvor man kommer tættere på virksomheden, værdierne og personerne - langt bedre egnet til et pull-medie.

Den fundamentale forskel er, at et pull-medie handler om at trække forbrugeren ind i historien af egen fri vilje gennem den gode fortælling og relevante tematikker. Det er ikke historier, der skal ses på 30 sekunder, men historier, som forbrugeren har tid til at reflektere over, og som samtidig lejrer sig i bevidstheden.

TV 2 Branded Content

Branded Content på TV 2 anvender TV 2s redaktionelle platforme til at fortælle vedkommende og relevante historier til brugerne. Det betyder også at brugerne vælger at bruge ekstraordinært lang tid på vores platforme til at fordybe sig og til at lade sig underholde og inspirere.

Det er her hvor man som forbruger kan komme helt tæt på og få en helt unik og uforglemmelig oplevelse med et brand.

TV 2 Branded Content har gennem de seneste to år lavet et studie, hvor der er gennemført post-test i TV 2s økosystem af platforme. Her viser resultaterne, at branded content er et effektfuldt værktøj på centrale områder af marketingplanen. Vi ser blandt andet, at den autentiske fortællestil og TV 2s journalistiske arv giver markante resultater på liking og sympati for det kommercielle materiale - noget som er vanskeligt at opnå med traditionel markedsføring. Det har også en afsmittende og tydelig effekt i forhold til adfærds- og holdningsændring over for det med-afsendende brand. 

Så i en verden, hvor en forbruger måske snarere bruger under 10 sekunder end 10 minutter på et stykke kommercielt indhold, er branded content et stærkt værktøj til at åbne og engagere en målgruppe og skabe et fælles rum til en dialog.

Kontakt

Hvis du vil høre mere om dine muligheder for at styrke din markedsføring, kan du kontakte din TV 2 konsulent