Hvis du vil høre mere om dine muligheder, kan du kontakte din TV 2 konsulent her
- Forside
- Viden og indsigt
- Medieinvestering: 1 krone investeret gav 2 kroner igen under finanskrisen
Medieinvestering: 1 krone investeret gav 2 kroner igen under finanskrisen
Data Intelligence har i april 2020 undersøgt, hvilken ROI annoncørerne havde af deres medieinvesteringer i perioden før, under og efter finanskrisen.
Nedenstående figur viser ROI-udviklingen pr. år fra 2007-2010. Som det ses, har annoncørerne været i stand til at fastholde eller endda øge effektiviteten (ROI) af deres investerede mediekroner i årene under og efter finanskrisen.
Gns. medie ROI på tværs af brancher
Kilde: Data Intelligence ROI-database.
På det aggregerede niveau var der altså kun mindre udsving i medieeffektiviteten (ROI) under finanskrisen. Et mindre fald i 2008 og en mindre stigning i årene 2009-2010.
Der er selvfølgelig store forskelle mellem brancher, og under finanskrisen var der også brancher, der på samme måde som nu blev særlig hårdt ramt.
Men det ændrer ikke på den overordnede konklusion: At langt de fleste brancher kan opnå et lige så godt medieafkast i krisetider som i ikke-krisetider.
Reklamemediernes funktion er den samme som altid - at hjælpe med at stimulere efterspørgslen. Ved en balanceret brug af medier kan annoncørerne fortsat investere i markedet med overskud.
Hver gang, der investeres 1 kr. i medier, får annoncøren 2 kr. retur.
Som annoncør bør du derfor overveje muligheden for at investere dig ud af krisen i stedet for at spare dig gennem krisen.