- Forside
- Viden og indsigt
- Ny seermåling – med større fokus på streaming
Ny seermåling – med større fokus på streaming
Ny seermåling – med større fokus på streaming
Pressemeddelelse fra TV 2, DR, Nordic Entertainment Group, Discovery Networks og Nielsen Danmark om ny måling af seertal på tv og streaming fra 1. januar 2022.
Efter mere end et års grundigt forarbejde får Danmark pr. 1. januar 2022 en ny seermåling, som det internationale analysefirma Nielsen står for. Aftalen med Nielsen, der gælder til og med 2026, er indgået med TV 2, DR, Nordic Entertainment Group (NENT) og Discovery Networks, og siden har også Disney ønsket at blive en del af målingen.
Det er første gang i 30 år, at den danske seermåling får en ny leverandør. Siden 1. januar 1992 har Gallup (nu Kantar) stået for målingen af seertal i Danmark.
- Det hér er en ny måling til en ny tid, hvor danskernes seervaner og mediebrug bliver stadig mere digitalt. Derfor har den nye seermåling øget fokus på danskernes ændrede medievaner, flere skærme, flere indholdstyper, streaming-sening og nye aktører, siger formanden for tv-stationernes fælles styregruppe for seermålingen, Frederik Barnholdt, der er teamchef for Market & Performance Measure hos TV 2.
Læs alt om den nye seertalsmåling her