Hvis du vil vide mere om annoncering på TV 2, kan du kontakte os her
- Forside
- Viden og indsigt
- Pas på med at falde i fælden og måle effekt alene på digitale KPI’er
Pas på med at falde i fælden og måle effekt alene på digitale KPI’er
Ja, hvis det alene er et spørgsmål om at måle effekten i bunden af en salgstragt, hvor du kigger på, hvor meget salg, du får, eller på konverteringsraten, så giver det mening kun at fokusere på digitale KPI’er, men ellers kan ensidig fokus på f.eks. klikrater faktisk være decideret vildledende.
I et studie fra Nielsen baseret på 450 digitale kampagner fandt Nielsen faktisk ingen sammenhæng overhovedet mellem klikrater og den ROI, som kampagnerne leverede. Der var også under 1 procent korrelation mellem klikrate og reklameerindring/brandkendskab.
Hvis målsætningen for kampagnen handler om at øge kendskab eller at få forbrugerne til at overveje at købe produktet, så er kliks totalt meningsløse, siger Jerry Daykin.
Det handler om, at forbrugerne har set reklamen og forstået budskabet, og den slags måles faktisk bedst ved ”gammeldags” metoder som økonometrisk modellering og brand lift-studier.
Læs mere her