Hvis du gerne vil høre mere om dine muligheder for at markedsføre din virksomhed, kan du kontakte din TV 2-konsulent her.
- Forside
- Viden og indsigt
- Positive ROI-indikationer for aktive annoncører under coronakrisen
Positive ROI-indikationer for aktive annoncører under coronakrisen
Coronakrisen og den delvise nedlukning af samfundet medførte markante ændringer i annoncørernes medieplaner for 2020. Mange annoncører reducerede, rykkede eller indstillede deres marketingaktiviteter i en kortere periode - særligt i brancher som var helt- eller delvist ramt af nedlukningen.
Coronakrisen har derfor givet anledning til at kigge nærmere på annoncørernes muligheder for at opnå et positivt afkast af deres medieinvestering. I den forbindelse har Data Intelligence udviklet en ROI-tracker, som løbende monitorerer ROI (Return On Investment) af deres kunders medieinvestering måned for måned på tværs af mediegrupper.
ROI-trackeren måler, hvordan Data Intelligences kunder reagerer på de forandringer, som coronakrisen har medført, samt hvilken ROI de har opnået af deres kampagner. Af gode grunde kan man kun måle ROI på de kampagner, der rent faktisk afvikles. ROI-trackeren viser derfor ”kun” ROI for de Data Intelligence-kunder, der er aktive i perioden.
Indtil nu har Data Intelligence indsamlet resultater for de første seks måneder af 2020.
Resultaterne nedenfor viser den gennemsnitlige ROI fra annoncørernes investering i medier. Af grafen ses det, at ROI har ligget på et normalt og relativt stabilt niveau på trods af coronakrisen.
Afkastet af annoncørernes medieinvestering har i gennemsnit ligget lige omkring 2,0 i coronaperioden. Med andre ord har annoncørerne fået pengene 2 gange igen for hver krone, de har investeret i medier.
Der er flere årsager til, at annoncørerne stadig kan opnå et positivt afkast, på trods af coronakrisen:
- Lavere mediepriser går direkte på ROI’en. Når annoncøren får flere reklamevisninger til samme pris, stiger ROI tilsvarende.
- Mindre støj fra konkurrenter gør det lettere at trænge igennem med budskabet.
- Flere annoncører har reduceret investeringsniveauet. Når medieinvesteringen reduceres, stiger den gennemsnitlige ROI. ROI er typisk højest på den første krone investeret og tilsvarende lavest på den sidste krone.
Generelt set, er der altså ikke noget, der tyder på, at mediernes ROI under coronakrisen skulle være væsentligt lavere end normalt. Der er selvfølgelig forskelle mellem brancher. Og under coronakrisen er der åbenlyst brancher, der er særlig hårdt ramt. Men det ændrer ikke på det overordnede billede: At langt de fleste brancher stadig kan opnå et lige så godt medieafkast under coronakrisen, som normalt.
Hvis du vil høre mere om dine muligheder for at annoncere hos TV 2, kan du kontakte din TV 2-konsulent her.
Data Intelligence vil i resten af 2020 opdatere ROI-trackeren hver måned, og vil løbende rapportere på udvalgte relevante nøgletal. Hvis du ønsker yderligere detaljer om ROI eller salgsmodellering, så kan du læse mere på www.data-intelligence.dk