Hvis du gerne vil høre mere om dine muligheder for at markedsføre din virksomhed, kan du kontakte din TV 2-konsulent.
- Forside
- Viden og indsigt
- Reklamer på TV styrker opfattelsen af annoncørens brand
Reklamer på TV styrker opfattelsen af annoncørens brand
Konklusionen kommer fra et studie foretaget af house51 i U.K., bestilt af Thinkbox og bygger på at dokumentere ’signal værdien’ i annoncering på forskellige medier.
Mere specifikt kiggede analysen på 3 typer af signaler:
- ’Fitness’ signaler – denne afspejler den af forbrugerne opfattede brand kvalitet, den finansielle styrke af annoncøren og forbrugerens tillid til brandet.
- ’Sociale’ signaler som dækker over forbrugerens opfattelse af hvor populært og succesfuldt et brand er
- ’Trust’ som et udtryk for om forbrugeren tror at brandet kan levere på dét som der bliver kommunikeret i reklamen
Konklusionen var at reklamer på TV konsistent leverede bedst på alle ovenstående typer af signaler, mens reklamer på sociale media og video delings tjenester lå signifikant under gennemsnittet.
- 50% af respondenterne i analysen vurderede brand der annoncer på TV som finansielt stærke, efterfulgt aviser, radio og magasiner på 32%. Et godt stykke efter disse kommer annoncer på sociale media med 21%.
- TV reklamer opfattes af forbrugerne som et stærkt tegn på at et brand er populært og ”købes af mange” (50%)
- Forbrugerne har størst tillid til at et brand de har set på TV leverer det, som brandet har lovet i deres kommunikation (30%) – mens mindre end hver 5. har den samme tillid til et brand der annoncer på video delings tjenester (19%)
Ovenstående værdier (’signalling power’) varierede ganske vist afhængig af hvilken produkt kategori som der blev annonceret for og målgruppens alder, men på tværs af alle produktkategorier og i alle målgrupper leverede TV bedst på opfattede signaler.
Særligt leverer TV på opfattelsen af brand kvalitet (’fitness’) og på hvor populært og succesfuldt et brand er indenfor FMCG, tele, forsikring og online retail kategorierne.
Det betyder at hvis du som annoncør ønsker at dit brand skal fremstå stærkt og succesfuldt, så hjælper reklamer på TV med at levere dette image bedre end noget andet medie.