Sådan skaber stærke brands øget vækst

16. maj 2025

Ny og omfattende case dokumenterer, at klart fokus på branding skaber øget vækst

En ny omfattende case fra analysevirksomheden, Decision Fuel, bekræfter, at virksomheder, der investerer konsekvent i branding via tv, opnår markant højere vækst, kundeloyalitet og profitabilitet.

Boozt case med 12 års data fra tre markeder viser én klar forskel

Denne unikke case med over 12 års data fra tre europæiske markeder viser, hvordan den samme virksomhed med identiske produkter, prisniveauer, tilbud og kampagner har opnået vidt forskellig vækst, alt efter graden af deres fokus på branding.

 

På markeder med stærk og vedvarende tv-tilstedeværelse og dermed en korrekt balance mellem branding og kortsigtet salgsfokus, har salgsvæksten været markant højere - som nedenstående graf med tre Boozt markeder tydeligt viser.

Casen viser uddybende, at tv er uundværlig for at opbygge det kendskab, der skal til for - på den mest kost-effektive måde - at styrke brand awareness og dermed øge virksomhedens markedspenetration. En høj markedspenetration er fordelagtigt, da det i følge casen fører til øget kundeloyalitet. Med andre ord - jo flere der kender dit brand, jo flere kunder får du og jo højere købsfrekvens per kunde kan din virksomhed opnå. Dette kan ses på grafen nedenfor, hvor hver prik er et marked med Danmark øverst.

 

Markedspenetration refererer til, hvor mange i markedet, der har købt i de seneste 12 måneder.

Som det fremgår, har Danmark den højeste brand awareness, markedspenetration og Købsfrekvens. Det er opnået gennem en kontinuerlig brug af tv-annoncering på TV 2 over flere år.

Det akkumulerede antal TRP - altså kontinuerlig annoncering på tv - har ikke blot skabt den høje brand awareness, det har skabt den højeste kvalificerede brand awareness. Det viser, at forståelsen for brandet på det danske marked er dybere end på de øvrige markeder.

Casen viser sammenlagt, at konsekvent brug af tv-annoncering over flere år, har opbygget et stærkere brand, en større kundebase og en højere købsfrekvens. Her har tv-mediet hjulpet med at skabe en dybere forståelse for brandet, hvilket har resulteret i en højere Customer Lifetime Value (den samlede gennemsnitlige indtægt, der kan forventes af en kunde), flere konverteringer af nye kunder til loyale kunder og øget afkast fra andre marketingkanaler. Alt i alt, en højere salgsvækst.

Brand Impact Score – dit nye værktøj til den rette balance mellem branding og salgsfokus

Til casen benyttes Decision Fuel’s redskab ’Brand Impact Score’, der analyserer, hvor høj grad dit brand har de egenskaber, der skal til for at skabe vækst, og hvad du skal gøre for at forbedre din brandindsats henimod at generere bedre forretningsmæssige resultater. Et nyttigt værktøj, der med fordel kan bruges, selv hvis man ikke har 12 års data – og så er det en god måde, at du som marketingansvarlig kan kvantificere værdien af dit brand overfor virksomhedens CEO og CFO.

Hovedpointer

Et stærkt brand er en forudsætning for forretningsmæssig vækst.

  • Langsigtet branding virker – og det betaler sig
  • Den rette balance mellem branding og salgsfokus skaber op til 10 gange højere vækst
  • Tv er det stærkeste medie til at opbygge kendskab og skabe kundeloyalitet
  • Stærke brands skaber bedre effekt – og det smitter af på dine andre digitale kanaler
  • Mål på kvalitetsmetrikker, der driver bundlinjen – ikke kun på klik og konverteringer.
Jesper Theilgaard
Team Manager
Telefon: +45 30 10 01 31
E-mail: jthe@tv2.dk