TV reklamer bidrager til en stor del af effekten af digitale reklamer

I gennemsnit ser en forbruger, der har været inde på en annoncørs hjemmeside, 28 procent flere reklamer på tv end en forbruger, der ikke har besøgt hjemmesiden. Og en bruger, der har klikket på en reklame på Facebook for den samme annoncør, har set hele 48 procent flere reklamer på tv.

Dette er en meget stærk indikation af, at selvom et besøg eller et klik ofte tilskrives Facebook eller Google, så kommer en stor del af denne effekt i virkeligheden fra tv-reklamen!

Analysevirksomheden ViewersLogic, der via deres panel monitorer både tv-reklamer samt online forbrug og footfall i butikker, konkluderer, at tv bidrager til en rigtig stor del af omsætningen for annoncøren – også i de tilfælde, hvor salget online måske er kommet via et klik på et banner efterfølgende.

I stedet for at tilskrive værdien af omsætningen til det banner eller en anden digital platform (herunder Facebook og Google) hvorigennem brugeren er gået ind på siden, så har ViewersLogic faktisk indsigt i hele forbrugerrejsen og kan dermed sætte værdi på cross-media effekten af hvert enkelt medie; helt ned til den omsætning, dette medie har genereret.

ViewerLogic har også brudt data ned på brancheniveau hvor fx online tøjbutikker har en meget stor afledt effekt af tv-reklamen.

Konklusionen fra ViewerLogic er, at selvom Facebook og Google på verdensplan står for op mod 60 procent af det digitale reklame-spend, så er en meget stor del af deres succes drevet af tv-reklamer, som fortsat er det mest effektive medie til både at bygge brand og levere trafik til en hjemmeside.

It’s time for smart brands to get back on TV”

Kontakt

Hvis du vil høre mere om dine muligheder, kan du kontakte din TV 2 konsulent her