Stærke brands kommer nemmere tilbage på sporet igen efter krisen – derfor bør man ikke stoppe med at annoncere

Nogle annoncører har valgt at stoppe med at annoncere under den nuværende corona-krise, hvilket kan være en meget instinktiv og naturlig reaktion – særligt hvis man er hårdt ramt på omsætningen. 

Der er ingen tvivl om, at konsekvenserne af corona-epidemien er langsigtede, og at nogle brancher vil blive ændret permanent på den anden side af krisen. 

Men den langsigtede konsekvens, af at man som annoncør helt stopper med at annoncere, kan dog også betyde, at vejen tilbage efter krisen bliver både længere og sværere. 

Analysebureauet Kantar har kigget på vejen tilbage for annoncørerne efter finanskrisen i 2008 og deres konklusion er, at stærke brands klarer sig ni gange bedre end ikke stærke brands.

 

 

Så hvis man har mulighed for det, bør man fortsætte med at annoncere.

Men hvad er det så, forbrugerne ønsker, at brands gør under krisen? 

I et studie af 35.000 forbrugere globalt siger 75 procent af forbrugerne, at virksomhederne ikke bør udnytte corona-krisen til at promovere sig. Annoncørerne bør også undgå alt for humoristiske reklamer. Men kun otte procent siger, at virksomhederne bør stoppe med at annoncere.

Det vil sige, at 92 procent af forbrugerne synes, at det er OK at forsætte med at annoncere.

50 procent af forbrugerne mener faktisk, at virksomhederne bare bør fortsætte med at annoncere, helt som de gjorde før krisen.  

Ifølge Kantar vil en pause på 6 måneder uden synlighed på tv resultere i et fald på 39 procent på brand health og et fald på 13 procent i omsætningen på den lange bane.

Og samtidig vil det gøre vejen tilbage endnu hårdere.

 

 

Nike: “In times like these, strong brands get even stronger”

Nike er et af de brands, der har påtaget sig et stort socialt ansvar under corona-krisen, og som har formået at omsætte dette til et positivt og relevant budskab i deres kommunikation.

Nike har taget deres positive brand-budskab om ”performance” og givet det et twist, så det nu handler om at stå sammen om at slå corona-virusen. Dette har Nike så understøttet ved at gøre deres trænings-app gratis i 90 dage.

I Kina under den første bølge af corona så Nike en stigning i forbruget af deres app på 80 procent, mens online-salget samtidig steg med 30 procent i perioden.

Nu er cirka 80 procent af Nikes butikker i Kina åbne igen og omsætter ifølge Nike på samme niveau som før krisen.

 

Kontakt

Hvis du vil høre mere om dine muligheder, kan du kontakte din TV 2 konsulent her