Specifikationer generelt

Specifikationerne beskrevet på denne side skal ses som guidelines, og TV 2 kan til enhver tid afvise materiale eller kræve, at det bliver ændret til at matche TV 2’s visuelle udtryk og design.  

Nedenstående specifikationer beskriver de bannerformater, der sælges på TV 2’s digitale platforme, herunder direkte salg og programmatic (RTB).  

  • TV 2 benytter sig af Google Ad Manager til at styre bannervisninger.  
  • Digitale kampagner skal bookes minimum 5 arbejdsdage før kampagnestart for rettidig afvikling.   
  • Bannermateriale skal leveres minimum 2 arbejdsdage før kampagnestart. TV 2 kan ikke garantere afvikling ved til kampagnestart ved forsinket levering. 
  • TV 2 understøtter de fleste 3. parts tags, som benyttes af mediebureauer/større direkte kunder. Kontakt tv2trafficdigital@tv2.dk ved tvivl. 
  • Der må maksimalt leveres 5 forskellige kreativer per format. Ønskes en kampagne med flere kreativer, kontakt tv2trafficdigital@tv2.dk for nærmere aftale herom.  
  • Bannermateriale med højt CPU-forbrug kan blokeres af browseren. TV 2 forbeholder sig retten til at stoppe kampagner, der forsinker sideload markant.  
  • HTML5 anbefales til fremstilling af animeret annoncemateriale.  
  • Bannere må ikke positioneres med inline CSS og Z-indeks må ikke sættes på bannerne – dette sørger TV 2 for.  
  • Banneret må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden og dermed ødelægger TV 2 indhold. 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.   

 

Animationer og loops

  • Annoncer må maksimalt loope 3 gange. Den maksimale totale animationstid er 45 sekunder – uanset antallet af loops. 
  • Animationer før brugerinteraktion (i form af klik eller mouse-over) skal skrives i CSS3 Transitions, Transforms eller Animation – eller med GSAP biblioteker hosted på Cloudflare CDN der kaldes som: 

<script src=”https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/gsap/latest/TweenMax.min.js”>  

</script>  

  • Non-GSAP JavaScript animationer er ikke tilladt før brugerinteraktion i form af klik eller mouse-over. 
  • Framerate i animationer i bannere begrænses til max 18 fs 
  • Ingen processor-tunge animationer før brugerinteraktion i form af klik eller mouse-over. 
  • Bannere må ikke indeholde vedvarende, hurtige ”stroboskopiske” animationer af grafik, tekst, farver eller baggrundselementer. 

Clicktracking 

Hvis du vælger at kode dine bannere, bør du følge disse retningslinjer: 

Når du afleverer HTML-bannere, skal materialet enten indeholde en tydeligt defineret clickTag-funktion eller en iframe-parameter, som vi kan sende en click-redirect med. Uden dette kan vi desværre ikke garantere, at klik på din kampagne bliver registreret korrekt. Har du spørgsmål, kan du kontakte os på tv2trafficdigital@tv2.dk 

 

Eksempel på indsættelse af clicktag i et HTML-banner:

1. Indsæt følgende script i <head> tagget af banneret:  

<script type='text/javascript'>  
var clickTag = 'indsæt Click-URL her';  
</script>  

Dette script definerer et tomt clickTag.  

2. Find den funktion, der håndterer brugeren klik-event. Dette kan ofte identificeres ved at søge efter ”window.open”. 

3. Udskift URL’en i klik-funktionen (f.eks. window.open) med en reference til clickTag’et. Eksempel:  

Original kode:  

window.open(“http://www.koldingstorcenter.dk”,”_blank“);  

Revideret kode:  

window.open(window.clickTag);  

Dit banner vil herefter bruge den URL, som mediet leverer, når banneret loades. Dermed kan Google Ad Manager registrere klik på banneret korrekt.  

Du kan finde yderligere information her: https://support.google.com/dfp_sb/answer/7046799#clicktagguideline 

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Custom Fonte

Det anbefales at undgå brug af custom fonte. Hvis de brugers, bør man kun embedde de tegn, der faktisk anvendes i banneret. 

Bemærk:Hvis hele font-biblioteker inkluderes, kan banneret hurtigt overskride grænsen på 100 kB.   

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Iframes   

Sørg for, at HTML-bannere er test til brug i iframes, da de ofte indlæses i mediets adserver på denne måde.  

Bannere må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden. Dette kan risikere at ødelægge eller ændre sidens indhold.  

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Javascripts i DOM struktur 

Bannere må ikke indeholde scripts, der interagerer med andre elementer på siden, da det kan forstyrre TV 2’s indhold. Det er desuden vigtigt, at wmode er indstillet til transparent 

Banneret skal indsættes relativt i DOM-strukturen og placeres i den div, hvorfra det bliver kaldt. Det må derfor ikke placeres direkte under <BODY>. 

Expand-funktionen skal kunne åbne og lukke ved enten mouse-over/mouse-out eller ved klik. Det skal altid være muligt at navigere på siden efterfølgende.  

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Scrolling & Mobilbannere

Mobilbannere må ikke blokere for vertikal scrolling, da det kan føre til fejlklik og irritere brugerne.  

Undgå at bruge touchstart som en erstatning for click i mobilbannere, da touchstart aktiveres, når brugeren scroller.  

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Serverkald

Antallet af serverkald fra et banner skal begrænses til maksimalt18 kaldved den initial load og højstyderligere 15 kald ved polite loadfor at undgå unødig påvirkning af sidens performance.  

Det anbefales desuden at placere så meget af indholdet som muligt direkte i bannerets kode fremfor i eksterne filer, der skal hentes separat.  

For at reducere antallet af serverkald yderligere bør ekstern grafik så vidt muligt samles i sprites.  

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

SSL 

Bannermateriale skal væreHTTPS / SSL-kompatibelt. 

Bannere der kalder indhold via HTTP-protokollen risikerer at blive blokeret eller kun fremstå delvist.    

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Video & Audio

Streaming af video i bannere må benytte autoplay, så længe det overholder reglerne om vægt og loadprocedure. Det er dog vigtigt at bemærke, at autoplay ikke er tilladt på mobil eller tablet.  

Videoer med autoplay, må aldrig starte med lyd.  

Streaming af lyd i bannere skal aktiveres af brugeren. Ved mouse-over skal der være en forsinkelse på ét sekund, før lyden starter, og den skal stoppe automatisk ved mouse-out. Hvis lyden aktiveres via klik, skal der være en tydelig mute-knap tilgængelig.  

Mediet står som udgangspunkt ikke for hosting af streaming, medmindre andet er eksplicit aftalt på forhånd.  

Streaming i bannere må desuden maksimalt fylde 10 MB, efter brugeren har foretaget en aktiv handling.  

Hvis banneret indeholder lyd, er det et krav, at der findes en tydelig stop-eller mute-knap.  

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager.  

Vægt

Uanset format må banneret maksimalt hente 100 kB med følgende undtagelser: 

  • Begrænsning gælder kun for det initiale load. Data, der hentes via polite load, indgår ikke i opgørelsen af de 100 kB.  
  • Hvis banneret kræver en større vægt end 100 kB, skal dette ske via polite load (maksimalt 1 MB). Polite load må kun finde sted efter browser-eventet onload.  
  • Load af biblioteker fra nedenstående ofte brugte CDN-tjenester tæller ikke med i grænsen på de 100 kB. Følgende biblioteker tillades:  
  • GSAP fra Cloudflare  
  • CDN-bibliotekerne skal hentes via HTTPS. 
  • Data, der hentes som resultat af brugerinteraktion, tæller ikke med i grænsen på de 100 kB.  

Ret til omgående ændringer forbeholdes – herunder forbehold for trykfejl, prisændringer og udsolgt lager. 

Apps

TV 2 Nyheder 

 

Platforme: iOS + Android  

Formater: 320×160, 320×320, 728x90

                TV 2 Sport            

 

     Platforme: iOS + Android  

 Formater: 320×160, 320×320, 728x90

 

Tvtid 

 

Platforme: iOS + Android  

Formater: 320×160, 320×320, 728x90  

TV 2 Vejr  

   

Platforme: iOS + Android  

Formater: 320×160, 320×320, 728x90 

Preroll/Bumper: Preroll afvikles på tværs af alle devices på tv2.dk & apps. Det er muligt at indkøbe to formater; almindeligt og i bumper-format. 

Desktop Interscroller: Desktop Interscroller afvikles på alle forsider af tv2.dk. Produktet sælges både CPM-baseret med faste visninger samt som dagsejerskab, hvor der opnås 100% ejerskab på forsiden af tv2.dk.  

Tablet Interscroller: Tablet Interscroller afvikles på alle forsider af tv2.dk samt i vores apps, herunder Nyheder, Sport og Vejr. Produktet sælges både CPM-baseret med faste visninger samt som dagsejerskab, hvor der opnås 100% ejerskab af alle forsider på enten tv2.dk eller i vores apps. 

Mobil InterscrollerMobile Interscroller afvikles på alle forsider af tv2.dk samt i vores apps, herunder Nyheder, Sport og Vejr. 

WallpaperDD Wallpaper afvikles på både forsider og undersider på tv2.dk. Produktet sælges både CPM-baseret med faste visninger samt som dagsejerskab, hvor der opnås 100% ejerskab på forsiden af tv2.dk eller en udvalgt sektionsforside. 

Brandingbanner: Brandingbanner findes på både forsider og undersider på tv2.dk.  

Mobil ROS: Mobil ROS afvikles på mobil, på tværs af tv2.dk & apps.  

Desktop ROS: Afvikles på tværs af desktop og tablet på tv2.dk. ROS Sticky indeholder sticky-formater, som følger med brugeren hele vejen til bunden af en sidevisning. Som annoncør er du derfor sikret høj viewability på mere end 75%.

Adnami-produkter: TV 2 understøtter afvikling af High Impact via Adnami.