Hvor får du mest for dine annoncekroner?

11. december 2023

Det kan betale sig for virksomheder at investere i reklamer. De investeringer annoncørerne foretager i medier, opnår stort set samme ROI i Q1-Q3 2023, som de gjorde i årene 2019-2022. For hver krone, en dansk annoncør investerer i medier, får de 1,9 kroner igen.  

 

Hos TV 2 er det vigtigt for os at holde os opdaterede på udviklingen i mediemarkedet, og vi følger nøje med i effekten af vores kunders kampagner. Vi har derfor rakt ud til Acceleration, der er GroupM’s eksperter i salgseffekt og Marketing Mix Modelling (MMM), om at gennemføre en solid analyse af salgseffekt og ROI af annoncørernes kampagner. 

 

Ingen andre medier kan levere salg og ROI i samme skala som tv

Nedenstående graf viser responskurver og marginal ROI for en række større medier. Af grafen ses det, hvordan tv-mediet fastholder sin ROI bedre end de øvrige medier - i takt med, at investeringsniveauet øges.

 

Begrebet ”Marginal ROI” er et vigtigt begreb, hvis man ønsker at optimere ROI af sine medieinvestering, da det viser afkastet på den sidste krone investeret. Altså om den sidste krone leverer det ønskede afkast – eller om pengene er bedre anvendt andre steder, på andre medier, hvor det kan give et højere afkast.

 

For en gennemsnitsannoncør betyder det, at en ekstra krone i mediebudgettet vil være bedst placeret på tv, hvor kronen får det højeste afkast - nemlig 1,53 kr. igen. Derudover ses det, at forskellene på medierne er mindre på de lave investeringsniveauer, men at forskellen i ROI øges i takt med, at investeringen øges.

 

Kristian Toft, der er Director hos Acceleration kommenterer hertil: 

- Resultaterne understreger den forsatte vigtighed af tv som mediedriver for rigtig mange annoncører. Vores salgsmodeller viser, at TV i gennemsnit driver 37% af det medieskabte salg og der er pt. Ikke andre medier, der kan levere både salg og ROI i samme skala som tv.

 

Hvor får du det største afkast fra den ekstra krone i mediebudgettet?

Acceleration har udarbejdet et scenarie, der beregner, hvad der sker, hvis en gennemsnitsannoncør fra deres ROI-database investerer 1 million kroner ekstra i medieannoncering og placerer dem ligeligt blandt: sociale medier, YouTube, display, outdoor og tv.  

Resultaterne viser et positivt afkast på mellem 1,06 og 1,45 på alle medier. Det højeste afkast opnås på tv, idet hver investeret krone giver 1,45 kroner tilbage. Sociale medier placerer sig som den næstbedste mediegruppe med et afkast på 1,31.

 

 

Vi mener, at resultaterne understreger vigtigheden af at fastholde tv i medieplanen med et stabilt investeringsniveau, selv under økonomisk opbremsning, da tv stadig indtager førstepladsen, som driver af profit for annoncøren.

 

På TV 2 er vi stolte over det bidrag, tv leverer til kampagnerne. Salgsdirektør Peter Olafsson sætter et par ord på:

- Der er ikke andre medier, der kan levere den samme impact på salg og ROI som tv. Så næste gang, du bliver foreslået at re-allokere budget fra tv til andre medier, så spørg dem: Vil det løfte afkastet på medieinvesteringen for min forretning? Resultaterne viser nemlig, at tv er svært at undvære på medieplanen uden at sætte ROI over styr.

Vil du vide mere, kan du dykke ned i studiet her