Mediemarkedet viser positive takter trods usikre tider

2022 har givet anledning til panderynker med høj inflation, stigende renter og svigtende forsyningskæder. Men året har faktisk også budt på positive overraskelser i et mediemarked, som traditionelt påvirkes af usikkerhed og faldende forbrugertillid.

GroupM bureauet Acceleration har set nærmere på udviklingen i medieinvesteringerne i årets første 3 kvartaler, og resultatet er overraskende positivt.

 

- De seneste opgørelser viser, at det generelle annoncemarked peger i retning af en pæn vækst i 2022 sammenlignet med 2021. Det er nok de færreste, der havde forventet det tidligere på året, siger Kristian Dyhr Toft, executive director hos Acceleration.

En del af forklaringen er formentlig, at privatforbruget indtil videre har modstået krisen. 

Stabil Medie ROI

Acceleration har i løbet af årene udarbejdet over 1000 salgsmodeller og ROI-analyser for en lang række danske annoncører, og salgsmodellerne viser også positive takter i 2022.

Kilde: Acceleration, Medie ROI fra alle udarbejdede salgsmodeller i perioden 2018-2022

- Der opnås fortsat rigtigt flotte afkast og høje ROI-niveauer på annoncørernes medieinvesteringer, og langt de fleste afviklede kampagner har medført pæne og målbare salgseffekter. De seneste ROI-data viser, at niveauet er stort set uændret med et gennemsnit på 1,9. Det vil sige, at annoncøren får knap 2 kroner igen i profitbidrag, for hver krone investeret i mediekampagner.

Der har naturligvis været industrier og kategorier, der har været mere påvirket af krisen end andre, men overordnet set har det været et pænt marked med flotte afkast af marketingaktiviteterne for de fleste virksomheder, siger Kristian Dyhr Toft.

TV 2 salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg, Peter Olafsson deler glæden over de positive signaler i en svær tid.

- 2022 har været et mærkeligt år – og et overraskende år. Det er klart, at de mange begivenheder i verden og i markederne har påvirket annoncørerne. Det er tydeligt, at nogle brancher har tilrettet deres kommunikation til den aktuelle situation, og den markedsforståelse og hurtige reaktionsevne har helt sikkert haft en stor indflydelse på, at vi faktisk også kan genkende de positive takter, som en række analyser viser. Samtidig kan vi med glæde konstatere, at TV 2s styrke i et usikkert marked blandt andet er, at vi holder en tæt kontakt til kunder og annoncører, og at vi på indholdssiden samler historisk mange danskere om stærke programmer både på lineært tv og på TV 2 PLAY, siger Peter Olafsson.