Ro i maven med ekstraordinære tiltag i årsaftalerne for 2023

Øget fleksibilitet og særlige vilkår giver en hjælpende hånd til et nervøst marked

- 2023 byder indtil videre på lav sigtbarhed, og jeg forstår godt, hvis annoncørerne er usikre og kan have svært ved at disponere deres marketinginvesteringer flere måneder ude i fremtiden. TV 2 ønsker at give dem ro i maven og introducerer nu nogle ekstraordinære muligheder i forbindelse med de kommende årsaftaler, siger salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg, Peter Olafsson.

Årsaftaler har i mange år været et fast tilbud til TV 2s annoncører – indgået på baggrund af en forventet omsætning. Men når forventningerne præges af usikkerhed, er der behov for en øget fleksibilitet i aftalerne.

- Vi har fuld forståelse for de overvejelser, mange virksomheder gør sig lige nu, og ser det som en del af vores ansvar at spænde et sikkerhedsnet ud under annoncørerne, så der ikke sker en opbremsning, der vil påvirke alle parter negativt. Ingen ved, hvad der venter forude, men vi kan med disse ekstraordinære tiltag give virksomhederne en ting mindre at bekymre sig om og samtidig være med til at sikre, at der holdes gang i hjulene, siger Peter Olafsson.

Læs også: Eksperterne er enige: Skru ikke ned for markedsføringen 

Tre tiltag sætter kikkerten for øjet

Det betyder, at annoncørerne i forbindelse med indgåelse af årsaftale for 2023 kan benytte sig af disse tre muligheder, der vil fremgå af en særlig allonge:

  • Negative bud giver god mulighed for lavere pris på udvalgte tidspunkter.

Den dynamiske prissætning åbner nu for negative bud på eksponeringspakker i de måneder, hvor TV 2 beslutter at udbyde det. Der meldes ud til markedet før deadline for månedsbooking, og der er mulighed for at afgive negativt bud på op til -15 procent på prisen pr. reklamekontakt. Kampagner stackes på sædvanlig vis.

  • Ingen nedjusteringsgebyrer giver plads til optimisme.

TV 2 fjerner alle nedreguleringsgebyrer i 2023, så årsaftaler kan indgås på et reelt og retvisende forventet niveau. Kommer annoncørerne senere på året i en situation, hvor det bliver nødvendigt at nedjustere, kan dette gøres uden gebyromkostninger.

  • Større rabat for binding i årsaftaler indgået inden deadline.

TV 2 øger den såkaldte non-canc. rabat fra to til fire procent og ønsker dermed at give et øget incitament til at binde de budgetter, som annoncørerne er helt sikre på skal anvendes. Rabatten gives på eksisterende vilkår, og det er alene satsen, der er ændret. De fire procent gælder fra 1. april, men kun for omsætning bundet i årsaftaler indgået inden deadline, som er 28. februar kl. 17.00.

- Årsaftalerne er en stolt tradition i vores samarbejde med bureauer og annoncører og omfatter i stadig stigende grad alle TV 2s platforme og produkter. Men med den lave sigtbarhed er tiden inde til at dreje på nogle håndtag, der så at sige kan være med til at sætte kikkerten for øjet, så udsigten ud over 2023 ikke er forbundet med så stor usikkerhed, siger Peter Olafsson.

Vil du høre mere om mulighederne for at indgå en årsaftale, så kontakt TV 2 Reklame